Annons:
Etikettutbildning
Läst 1506 ggr
snrch
2014-04-11 10:34

Hur/ Var har du lärt dig att sy?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Igen!🤗

På kortet har ni mig vid mammans symaskin. Jag kan inte säga att jag är självinlärd men jag har inte gått någon sykurs utan lärt mig med att hjälpa mamma med det hon gjorde. Så småningom fick jag svårare och svårare uppdrag.  

Och ni. Hur har ni lärt er att sy?

StjärnorI like hammering nails and speaking in tongues / Cause it doesn't remind me of anythingStjärnor

Annons:
VildaVittra
2014-04-14 05:58
#1

Jag lärde mig sy av min mamma som är textiltekniker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sehvrin
2014-04-14 06:57
#2

Jag har lärt mig sy på lite olika håll. Själva grunderna har jag från textilslöjdslektionerna, men klädsömnad får jag hjälp från vänner att lära mig samt mönsterinstruktioner och böcker (har precis börjat lära mig, så vi får väl se vilka källor det slutar med)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Stephanie
2014-04-14 07:44
#3

Jag skulle väl inte påstå att jag faktiskt har lärt mig att sy, men eftersom mamma är duktig så är det hon som får ställa upp och lära mig 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[JeanetteK]
2014-04-14 16:47
#4

Jag svarade syslöjden, men både min mamma och farmor har lärt mig mycket. Mitt livs enda 5:a fick jag i syslöjd i nian!

[Rhodugune]
2014-04-15 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Kan väl inte säga att jag kan kan sy än, men det roar mig nåt oerhört att sy, har mest sytt medeltidskläder, men även vardagsklänningar som jag kallar dem, med utgångspunkt i den typen av mönster. :)

Skulle gärna gå lite kurser, mönsterkonstruktion och sånt.

Jag har lärt mig mycket genom att bara våga testa, har haft så kul på vägen :)

Lägger in en bild på en klänning, hoppas det är ok, tycker det är så roligt med bilder, hoppas att andra hänger på :)

Razzora
2014-04-15 12:19
#6

Jag valde annat, jag lärde mig först och sy genom att mamma sydde kläder till mina syskon och att jag då fick hjälpa till och klippa och sy, sedan fick jag lära mig mer i skolan på textilslöjdslektionerna. Efter det så har jag lärt mig själv att sy då jag har sytt medeltidskläder till både mig och sambon och även sytt en väst som är mönsterpassad (aldrig att jag gör det igen dock 😡)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
Afturelding
2014-04-17 13:03
#7

Jag har lärt mig på väldigt blandade sätt. Men mest har jag lärt mig av min mormor, men efter hennes bortgång så har jag fått lära mig själv genom böcker och internet. Lärde mig en del på syslöjden också och gick ett år Textil design på gymnasiet.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

snrch
2014-04-17 20:22
#8

#5 - det var väldigt fin klänning. Du har verkligen legat massor jobb på den. 🍸

StjärnorI like hammering nails and speaking in tongues / Cause it doesn't remind me of anythingStjärnor

[SusanneKs]
2014-04-17 20:45
#9

Syslöjden i skolan lade grunderna. Vi hade en förfärligt tråkig gammal fröken som älskade tråckling för allt, så jag har svårt för det än idag. Min mamma lärde mig att sätta nålar på tvären i stället. Men jag har textil i blodet så intresset överlevde i alla fall. En mer stimulerande syfröken gav mycket och jag sydde kläder till mig själv. 

Senare har jag lärt mig mera sömnadsteknik genom böcker, på några korta kurser och internet. Mönsterkonstruktion har jag lärt mig på några olika sätt under olika årtionden och materialkunskap har kommit allteftersom plus att jag läst några kurser vid Textilhögskolan.

Salmela
2014-04-18 07:03
#10

Min mamma jobbar på Swegmarks i 36 år så hon har lärt mig lite men vi behöver bara en bättre symaskin =) Har inte haft så mycket tid att sy begrund av jobbet och många andra intressen. http://www.swegmark.se/

http://minnasalmela.bloggsport.com - Min blogg på svenska och finska

Potatisen
2014-04-29 17:30
#11

Mamma lärde mig sy med maskin när jag var ca 6 år gammal. Idag syr jag inte så mycket, mest cosplay.

Pialinn
2014-07-02 00:09
#12

På 60-talet gick jag en 2-årig utbildning till klänningssömmerska på yrkesskolan.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Torparmor
2014-07-09 11:00
#13

Min mamma sydde alla våra kläder samt sydde om gammalt som vi fick ärva. Jag ville kunna välja tyg och mönster så jag gillade verkligen syslöjden. Vi hade också inspirerande lärare och redan andra året sydde jag en solklänning. 

Att göra mönster lärde jag mig via korrespondenskurs, sen har jag gått enstaka kurser för att lära mig sy i mjuka tyger


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Evisen
2014-07-09 14:08
#14

Lärde mig grunderna i skolan. Sen har jag fortsatt hemma med enklare saker. Gick t om en kvällskurs i underklädnadssömnad. Och tro mig när jag säger att det är lättare att gå och köpa en bh istället för att sy en🤪. Sen har jag hamnat på ett ställe där det är remake, och precis sytt ett överdrag till en stol*stolt över mig själv*.

The Fame
2014-07-26 17:07
#15

Lärde mig grunderna av mamma som är jätteduktig på att sy. När hon tröttnade på att jag kom ut ur mitt rum typ tre gånger i minuten med frågor så gav hon mig en bok, och den boken har jag också lärt mig väldigt mycket ur.

Upp till toppen
Annons: