Annons:
Etikettknep-kunskap
Läst 4334 ggr
densomundrar
4/14/15, 8:45 AM

Tvätta tyg innan användning

Hat läst att man ska tvätta tyget innan man syr i det, för att det ska "krympa klart" och att det ska tvättas som man kommer att tvätta det som färdigt plagg . Hur tvättar man det för att det inte repar upp sig ellet lämnar trådrester i maskin? Tygpåse? Tänkte att det blir trångt om tyget är stort?

Annons:
Afturelding
4/14/15, 9:10 AM
#1

Bäst tycker jag att det är att sicksacka kanterna innan tvätt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

densomundrar
4/14/15, 9:13 AM
#2

Ok, då får jag göra Så. Har köpt ett tyg som jag är helt förälskad i som ska bli en kjol när jag blivit bättre på att sy, måste tvätta det och ett annat tyg jag köp.

Afturelding
4/14/15, 9:14 AM
#3

Ja, att inte tvätta tyg innan man använder det är ett misstag jag gjort alldeles för många gånger 😃

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Torparmor
4/17/15, 7:36 AM
#4

Beroende på hur tyget är färgat kan det oxå innehålla färgrester som försvinner vid första tvätten. Är det mönstrat med stora färgskillnader kan lite ättika i sista sköljvattnet fixa färgningsrisken.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

densomundrar
4/17/15, 8:26 AM
#5

#4 i sista sköljvattnet? Ska man tvätta förhand eller kan man få in ättikan i sista sköljvattnet i tvättmaskinen?

Pialinn
5/11/15, 9:01 AM
#6

#5 Har du inte ett ack i tvättmaskin där du häller i sköljmedlet? Häll ättikan där i stället. Sköljmedlet sparar du till nästa gång du tvättar plagget.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
densomundrar
5/11/15, 9:21 AM
#7

#6 jo, så det hamnar i sista sköljningen om man håller det i sköljmedlelsfacket?

Pialinn
5/11/15, 9:27 AM
#8

Just precis. Ättikan fixerar färgen

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

densomundrar
5/11/15, 11:18 AM
#9

Ok, tack :-)

Upp till toppen
Annons: