Annons:
Etikettprojekt
Läst 1293 ggr
Afturelding
6/8/15, 3:03 PM

Vad syr du just nu?

Ja, vad syr just du, just nu?

Eller syr du kanske ingenting alls och vill bara ha idéer?

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Tanjis
6/8/15, 3:07 PM
#1

Jag syr just nu mycke hundhalsband och hundkoppel :)

VildaVittra
6/8/15, 7:41 PM
#2

Jag ska till att sy antingen en av två klänningar eller en kjol, men har inte bestämt mig än.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Afturelding
6/10/15, 10:38 AM
#3

Jag syr fortfarande korsett, men det är för att jag inte kan låta bli att ha projekt vid sidan av. 

Jag återupptäckte bl.a trikå förra veckan 😉

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Sehvrin
6/10/15, 9:06 PM
#4

Jag syr en kjol i viktoriansk stil efter den här instruktionen: https://katafalk.wordpress.com/2009/03/14/how-to-sew-a-victorian-skirt/

Sen väntar min 1860-talsklänning på att justeras och sys klart.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Afturelding
6/11/15, 7:54 AM
#5

#4 Vilka spännande projekt!

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Sindri
6/11/15, 11:53 PM
#6

Inte så spännande här. Sydde just ett par trosor av en top som inte satt så bra, men tyget hade ett fint mönster. Har också klippt till en strandklänning i frotté. Sånt hade jag på 70-talet, men det kan var gosigt på väg till stranden när det inte är så varmt .

Annons:
VildaVittra
6/12/15, 12:08 AM
#7

#6 Frottéklänningar var verkligen sköna, de borde få en renässans tycker jag. Jag hade en i stretchfrotté som jag fyndade på UFF, undra vart den tog vägen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

WinterPrince
6/23/15, 3:32 PM
#8

Ingenting just nu :( Önskar jag hann sy mer, gillar det!

Afturelding
6/27/15, 9:17 AM
#9

Jag ska strax sy en t-shirt till min man i ett jättefint blommigt tyg 🙂 Och sen ska jag börja skissa på en cosplay.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[TanatosNyx]
8/7/15, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Just nu syr jag prematurkläder som ska skänkas, och en pyjamas till min son

densomundrar
9/10/15, 8:45 PM
#11

Skulle behöva sätta mig vid maskinen och dra igång något projekt så att jag lär mig någon gång. Men tröttnar varje gång jag försöker då tråden går av ä, trasslar till sig eller blir för slapp/spänd. Vet inte vad jag gör för fel eller hur jag ska lösa det, hade varit så mycket lättare att lära sig sy ihop med någon som kan :-( Det är ju rätt viktigt att tråden fungerar för att man ska kunna klura sig till hur man syr… Har köpt ett tyg som jag älskar och önskar och hoppas att jag någon gång i framtiden kan och törs sy en pennkjol av tyget.

Sindri
9/10/15, 8:48 PM
#12

Har du ingen instruktionsbok till din symaskin? Om du inte har så kan du kanske googla fram en manual. Alla maskiner är ju olika så det är svårt att råda dig, men det kanske är något väldigt enkelt.

densomundrar
9/10/15, 8:59 PM
#13

#12 nej. Hade först en som jag fått av mamma men mormor sa att den inte var något bra, inte ens hon fick bukt på den. Så jag fick en av henne, en som hon köpt på Ikea, som hon sa fungerade alldeles utmärkt för lättare sy projekt = perfekt för mig som är nybörjare. Jag kollade när hon ställde in den innan jag tog med den hem och då verkade den fungera, jag har provsytt några hårband och det har gått bra, det var därefter som det börja trassla en massa. Kanske får ta med den till mormor nästa gång jag är där (sällan då hon bor långt bort) så får hon kolla vad jag ställt till med.

Annons:
Sindri
9/11/15, 12:12 AM
#14

Är det den här?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40208970/

I så fall kan du klicka på manual. (Är det inte exakt samma gissar jag att du kan ha lite hjälp av manualen i alla fall) Du får en ruta med 4 st i pdf. Nr två uppifrån är en bruksanvisning hur maskinen fungerar. Den längste ned är en beskrivning hur du trär maskinen. Det är viktigt att både över- och underspole sitter åt rätt håll och att man trär precis rätt. Sedan måste trådspänningen också vara rätt för det material man skall sy i.

Det blir roligare om du lär dig hur maskinen fungerar än om du skall vara beroende av din mormor hela tiden.

densomundrar
9/11/15, 7:30 AM
#15

#14 tack. Ska kika. Jo, jag vet. Jag har expremintetat lite med inställningar och så men lyckas inte, det är tyvärr inte så lätt att klura att felet när man inte har en aning om varför felet uppstår och för att veta det måste man ha lite mer erfarenhet och kunskap. Jag undrar ja vad vi hade för supermaskiner på slöjden i skolan, kan inte minnas att jag någonsin hade detta problem då :-/

Calcifer
9/15/15, 11:09 PM
#16

Syr en andra kaninmössa för hand då första var mer ett experiment och har en del saker som behövde justeras (fanns t:ex inget färdigt mönster utan jag fick gissa lite och har aldrig sytt en mössa förut så ja, en del saker behövde förbättras). Synd bara att jag inte fått mormors gamla symaskin än för det betyder att jag måste sy för hand och det är dryyyygt. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

densomundrar
9/16/15, 5:51 AM
#17

Vad är en kaninmössa? :-)

Calcifer
9/16/15, 10:48 AM
#18

En mössa från en TV-serie.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Afturelding
9/16/15, 11:00 AM
#19

#18 Jag tar mig friheten att anta att det är Louise i Bobs Burgers du åsyftar på 😃

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Calcifer
9/16/15, 2:30 PM
#20

#19 Helt korrekt! 😎


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Afturelding
9/16/15, 2:42 PM
#21

#20 Jag borde helt klart sätta mig att sy och titta på det. Typ nu.

Jag syr faktiskt inget alls just nu, men jag skulle behöva lite nya vinterkläder.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

densomundrar
9/16/15, 6:35 PM
#22

Ok, tack :-)

[Ruffsetuss]
9/19/15, 9:45 AM
#23

Hej jag är ny här 😊 när jag hade problem med min ärvda symaskin lämnade jag in den för genomgång och rengöring . Det visade sig att någon ( kommer inte ihåg vad 😁) viktig del var skadad . Bara en tanke 😉

[Ruffsetuss]
9/19/15, 9:53 AM
#24

Oj mitt förra inlägg var OT . Ska försöka få ändan ur vagnen och fortsätta sy ihop klänningarna jag börjat med till barnbarnet .

Afturelding
9/19/15, 11:26 AM
#25

#24 Barnkläder är verkligen himla kul att sy. Alla fina tyger man kan använda… (Även om jag brukar köpa barntyger till mig själv också 😉).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[TanatosNyx]
9/19/15, 12:12 PM
#26

Igår sydde jag en jacka till sonen 

[Ruffsetuss]
9/19/15, 5:31 PM
#27

Sååå söt !

Annons:
Upp till toppen
Annons: