Annons:
Etikettsymaskiner
Läst 763 ggr
Kalasbyxa
2015-07-16 21:22

Ny på sajten

Hej! Jag är ny här och behöver symaskinsråd för att återuppta min stora passion för klädsömnad.. Jag är endast intresserad av klädsömnad, inte quiltning, maskinbroderi eller inredningssömnad. Jag är mycket van sömmerska (flerårig utbildning) Jag har dock haft ett långt uppehåll på ca 10 år och har ingen koll alls på dagens maskiner. Jag äger en gammal Husqvarna industrimaskin som står i källarförrådet som jag ej har plats för i lägenheten, jag har även en overlockmaskin i gömmorna. Jag syr i alla slags tyger, allt från festklänningar till träningskläder. Min fråga är vad ska jag köpa för symaskin, märke modell? Har kollat runt på nätet en del och funderar på att beställa från England och vill inte köpa något som jag riskerar att inte blir nöjd med. Vad tycker ni?

Annons:
Afturelding
2015-07-17 09:40
#1

"Känn och kläm" tror jag är lättast. Jag har ingen superkoll på maskiner jag heller, men de maskiner som till största del består av plast bör undvikas. De är inte tillräckligt stabila för att klara grövre material.

Om det finns återförsäljare i din närhet så kan du själv känna efter vilken maskin som passar dig, och sen kan du beställa på Internet. 

Det är dessvärre de bästa råden jag kan ge dig, då jag själv syr på en Singer från 60-talet eller en Bernina från 80.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Kalasbyxa
2015-07-17 23:55
#2

Tack för svar. Funkar det att sy i stretchtyger med de äldre maskinerna?

Afturelding
2015-07-18 19:14
#3

Absolut! Båda mina klarar det galant.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Sindri
2015-07-19 15:52
#4

Jag har en Husqvarna från 80-talet (230 electonic ) som jag köpte när min gamla gröna blev stulen när den var utlånad. Jag saknar den mycket och funderar på att skaffa en igen.

Jag sydde allt på den, från tunnaste voile och stretchtyger till tjocka jeanssömmar och läder.

Stretch sys med sick-sack på lägsta värdet, funkar jättebra med stretchnål.
Förutom att de gamla gröna i metall var stabila så hade de en pedal som inte for omkring hela tiden så man inte hittar den. De har starkare motor så nålarna går inte av lika ofta. De har också (mycket viktigt för mig) en smalare friarm, viktigt när man skall sy i t ex ärmmuddar på små plagg. Helt värdelöst på min nuvarande.

Lampan sitter också fel på min nya, tycker jag.
Nuförtiden fäster man in pressarfötter på ett annat sätt, (i plast - hur länge håller det?) så nya pressarfötter för t ex osynligt blixtlås funkar ej.  MEN - det finns adapter som man skruvar fast och sen kan man fästa moderna pressarfötter på.

[TanatosNyx]
2015-08-10 01:46
#5

Jag skulle satsa på att serva maskinen i stället för att köpa ny, om den har de finesser du använder. Det generella rådet jag har fått när jag letat maskin är att söka begagnat och serva, mycket bättre kvalité.

Upp till toppen
Annons: