Annons:
Etikettsymaskiner
Läst 826 ggr
Fia9000
1/4/17, 4:59 PM

Symaskins övertråd spänns inte

Hej! Jag visste inte riktigt vilken iFokus-sajt detta passar bäst på men jag hoppas att jag kan få svar här.

Det är så att min symaskin inte längre spänner övertråden som den ska. Det går lite som i vågor och helt plötsligt blir den spänd för att sedan inte ha något motstånd alls. Förr funkade den perfekt, men det är inte direkt någon dyrare modell så jag förstår om det kanske bara är kvaliteten på maskinen som är dålig.

Är det kanske någon som har råkat ut för samma sak och har en smart lösning? Eller som vet vad det kan kosta att laga (om det ens är möjligt)? Jag har en Singer Tradition 2250.

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Annons:
VildaVittra
1/4/17, 5:16 PM
#1

Har du använt samma övertråd varje gång?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

nickiee
1/4/17, 5:17 PM
#2

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Fia9000
1/4/17, 7:05 PM
#3

#1 Nej, det händer oavsett vilken tråd jag använder.

#2 Tack för länken. Jag har dock redan kollat igenom bruksanvisningen och det står inget om det där.

Detta händer förresten oavsett hur hård trådspänning jag ställer in maskinen på. Så det är inte att jag har ställt in den för löst.

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

VildaVittra
1/4/17, 8:17 PM
#4

#3 Är trådarna av olika kvalitet och tjocklek, behöver de olika inställning. Så det kan vara där det krånglar. Prova att sy på ett vanligt A4 och se om någon av trådarna är mer spänd än den andra. 

En sak man dock ska göra när maskiner krånglar är att rengöra dom. Skruva bort allt som går att struva bort och rengör under/innanför.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fia9000
1/5/17, 12:55 AM
#5

#4 Grejen är att det inte blir någon skillnad oavsett vilka inställningar och trådar jag har. Jag kan lika gärna ha övertrådens spänning inställd på 0 för det är så spänd den är oavsett vad jag ställer in den på. Jag har tidigare provsytt med både sicksack och raksöm eftersom jag trodde att jag bara hade fel inställningar, men det hjälpte inte eftersom jag oftast inte kan få någon spänning på övertråden överhuvudtaget. Helt plötsligt kan det komma och sedan blir det löst igen, jätteskumt.

Jag testade att rengöra så mycket jag kom åt innan jag frågade här eftersom jag hade läst att det kunde lösa problemet. Blev tyvärr ingen skillnad. :/

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Veda
1/14/17, 8:28 PM
#6

Lämna in den på service. Har själv motsatta problemet och får alldeles för hård trådspänning. (Men det är ju det där att komma sig för att lämna in den också.)

Annons:
Fia9000
1/15/17, 12:06 AM
#7

#6 Var det dyrt att lämna in den? Det är inte världens bästa symaskin så den är inte så jättemycket värd i sig. 😉 Vi tänkte först se om vi kan dra nytta av någon garanti från där vi köpte den eftersom vi inte har haft den mer än 1 år, men vill de inte ta ansvar för det får det nog bli att lämna in den.

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Veda
1/15/17, 3:26 PM
#8

Jag har själv inte lämnat in ännu. Men det är klart om maskinen inte är så dyr kan det vara för dyrt. Men ring och fråga om du inte får nåt annat tips.

Sindri
1/19/17, 10:23 AM
#9

Har du inte haft den mer än ett år skall du i första hand gå till inköpsstället, i andra hand kontakta märkesrepresentanten.

Kanske kan du komma överens med dem om att du får lämna in den och få betalt för ditt utlägg.

Upp till toppen
Annons: