Annons:
Etikettknep-kunskap
Läst 3059 ggr
[krasnajaluna]
2017-02-19 23:21

Hur sy i en knapp?

Har en jacka där en knapp ramlat av. Det jag undrar är hur man syr i en knapp vars hål sitter under knappen, som en sorts ''ögla'', alltså den har inte något hål så att man kan trä igenom nålen genom knappen som t ex skjortknappar knappar brukar se ut. 

När hålet sitter under blir det jättesvårt att få den att sitta kvar utan att hänga lös  i en tråd, har försökt flera gånger men fattar inte hur man ska få den att sitta tätt intill själva jackan samt inte gå upp och ramla av igen. Någon som har något tips?

Annons:
Niklas
2017-02-19 23:27
#1

Dra tråden flera varv igenom knappen och plagget och avsluta med att snurra tråden runt de andra trådarna så att de spänns och står ut på ett snyggt sätt. Trä sen tråden igenom hela alltet innan du klipper av den. Titta på de andra knapparna så ser du nog.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[krasnajaluna]
2017-02-19 23:54
#2

Tack! Får testa imorgon

Niklas
2017-02-20 11:36
#3

Ett knep, om det är svårt att komma åt med nålen i plagget och knappen, är att trä det väldigt löst igenom flera gånger och dra åt alltihop när du har sytt så många varv du vill.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Dioramabyggare
2017-03-18 14:11
#4

#0: jag brukar hålla fast knappen med tummen, och "hålla emot" med pekfingret och långfingret på baksidan/insidan av tyget, "lagom" nära öglan på knappen.

Har du testat att använda en böjd nål?

Lycka till!

Sindri
2017-03-23 00:14
#5

En sådan knapp du beskriver kallas undersydd knapp. Om jackan är väldigt tjock så är det svårt att sy igenom den. Kolla hur de andra knapparna ser ut, ser du tråden på insidan av jackan? Man kan göra så att man syr ett lite stygn igenom tyget från rätan,  (man behöver inte sy igenom till insidan på plagget). Sedan syr man igenom knappens ögla. Så igenom tyget igen, genom knappens ögla etc.

På fabriker syr man ofta knappar genom att dra flera trådar genom knapp och plagg på en gång och så liksom göra en knut på insidan.
Det är därför de lossnar så lätt.. Om jag vore du skulle jag passa på att sy lite förstärkning genom de andra knapparna också.  Att tappa en knapp i ett ytterplagg kan bli dyrt för man får ofta byta ut alla knappar.

Upp till toppen
Annons: