Annons:
Etikettknep-kunskap
Läst 3984 ggr
snrch
4/18/14, 5:01 PM

Vanliga Misstag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen! 🤗

Jag tänkte göra en lista med vanliga misstag på sömnad eller syprojekt. Själv har jag gjort många Jag börjar listan och så ska vi se hur många olika misstag/ fel som vi kan samla ihop. 😈

1) Inte förtvätta tyget. Jag skulle sy en skjorta åt min man (då pojkvän som jag skulle gärna imponera). Övertygat honom till ett trendigt tyg som - Jobbat hårt och gjorde skjorta så fin som vilken märkesplagg som helst (se kortet på just dennes sömnad). Sedan reste vi och tog den nya skjorta med. På hotellet märkte vi att det fanns en lite oljefläck, då måste det tvättas - lämnade i receptionen - för att P. ville gärna ha den på kvällen.

När den stakars kvinna kom med skjortan var hon helt bedrövad! Den krymte minst två-tre storlekar! Summa summarum, P. har aldrig använt den, men han lovar att någon dag kommer han vara mager nog för att passa i den. 😂

Nu… nästa misstag! varsågoda!

StjärnorI like hammering nails and speaking in tongues / Cause it doesn't remind me of anythingStjärnor

Annons:
Sehvrin
4/20/14, 11:36 AM
#1

2) Klippa tyget på fel håll så att inslaget får bära det tyngsta av plagget istället för varpen. Detta hade jag ingen aning om förrän ganska nyligen. Har klippt fel på det plagg jag håller på med nu, men på det plagget gör det nog inget, för det är ett tåligt tyg jag håller på med (vanligt bomullstyg). Är nog inget katastrofalt fel överhuvudtaget, men plagget lär väl hålla längre om man gör rätt. 3) Sy ihop ett plagg fel. Vet inte hur många gånger jag fick sprätta upp sömmar i mina brokor för att jag inte kunde hålla koll på avigan och vilken sida som skulle ligga mot vilken.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Veda
4/21/14, 7:23 PM
#2

Sydde en folkdräkt för ett antal år sen. Livstycket skulle klippas i enkelt tyg vilket gjorde att jag klippte två vänstersidor. Som tur (för mig) var hade min syster likadant hemvävt tyg  så hon kunde hjälpa mig.

Razzora
5/12/14, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Att vara alldeles för trött när man ska klippa ut mönstret från ett tyg som jag skulle vara duktig och mönsterpassa. Jag glömde bort att jag skulle ha extra 3 cm så att jag kunde ha extra tyg över om det behövdes. Det skulle bli en väst. Men på något sätt efter mycket huvudbry och en himla massa testande så fick jag ändå det att mönsterpassa men det tog många dagar och jag förbannade mig själv för att jag hade gjort det när jag var så trött, men då jag inte hade mer tyg för att göra om just den delen så fick det bli som det blev, men jag lyckades mönsterpassa alla delarna på det, så fickorna syns knappt. 😴😢😡

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

hanna12351
5/18/14, 10:15 PM
#4

att inte tänka på sömsmån.

inte kolla så att alla delar passar varandra( om man hittar på själv:p)

Afturelding
5/19/14, 3:10 PM
#5

Glömma bort att justera bredden på axlarna när man tar bak- och framstycke från olika mönster. Händer mig nästan varje gång.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Caspia
6/6/14, 8:43 AM
#6

Sy med fel nål. Det är inte klokt vad problem den lilla detaljen kan orsaka. Min maskin trasslade, hakade upp sig, lät som ett tröskverk och det blev stora hål för att det satt en nål för strechtyg i när jag sydde i ett annat tyg.

Envishet och drömmar

Annons:
Pialinn
7/1/14, 11:51 PM
#7

Minns inte alla fel jag själv gjort.  Länge sen jag sydde, då jag bor i husbil sen 15 år tillbaka.

Men en av mina "elever" skulle sy en klänning åt sin syster.  När hon sytt fast och zick-zackat ärmarna upptäckte hon att en ärm pekade uppåt och en är pekade nedåt.

Det gäller att hela tiden kolla att allt blir rätt innan man syr.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Torparmor
7/9/14, 10:38 AM
#8

Min maskin är känslig vid starten, behöver hålla i båda trådändarna så det inte åker ner till spolen och trasslar sig. Många ggr har jag missat det, särskilt när jag har bråttom


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

The Fame
7/26/14, 5:12 PM
#9

Över huvud taget att sy efter nio på kvällen. Har gjort hur många fel som helst efter just den tiden, ett som var särskilt störande var att jag sydde insnitt på fel sida så de stack ut på rätsidan. ._.

densomundrar
4/8/15, 6:02 PM
#10

#1 punkt två, hur vet man åt vilket håll man ska klippa tyget då? Jag vet ju att trådarna går åt två håll i tyget men vilket håll är rätt?

Afturelding
4/8/15, 7:40 PM
#11

#10 Varptrådarna löper längs med tyget, och det är därför bäst att klippa åt det hållet eftersom att tyget är som starkast på det viset 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

densomundrar
4/8/15, 8:31 PM
#12

#11 Alltså åt det hållet tyget är rullat pÅ rulllen? Kommer tyvärr inte ihåg så mycket från syslöjden då det var pest och pina, läraren jag hade var inte så duktig eller intresserad av att hjälpa och lära när man inte kunde.

Afturelding
4/9/15, 9:07 AM
#13

#12 Ja precis 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
densomundrar
4/14/15, 7:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Inte ta bort tyget under innan man klippet ett tyg över. Har gjort lite olika hårband nu och när jag.äntligen fått till ett som jag gillar längd och bredd på och har styrt klart det så lämnar jag det på skärbrädan, hämtar en gammal t-shirt och ska klippa av ärmeN. Bordet är fullt så jag tar strystrykbrädan till hjälp, sätter saxen i t-shirten och tycker det går tungt att klippa. Kollar…. Mitt klara hårband! :-(

Upp till toppen
Annons: