Annons:
Etikettsymaskiner
Läst 4382 ggr
Ociosa
2014-04-19 08:28

Förgammal symaskin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan en symaskin vara för gammal? Jag fick igår en symaskin och det är en Husqvarna 2000 modell 6030, Kan en som är helt nybörjare lära sig på en sån? Känns som om jag skulle behöva en helt ny digital som även den osmartaste kan klara av.. Men man måste absolut ge det en chans! Manualerna fanns med så där står ju hur man ska göra men är en sak att läsa det och göra det :)) Det jag vill göra är sy täcken till hundarna och även testa på nått klädesplagg till barnen eller mig. Vad tror ni, är det kört för min del med denna symaskin?

Annons:
nickiee
2014-04-19 08:32
#1

inte för gammal sy på den .skulle jag ha gjort ..lycka till

glad påsk

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

tlover
2014-04-19 08:35
#2

Mormor syr då på en sån och jag satt och "sylekte" på den då jag var liten.

Jag vet inte när man räknas som nybörjare men den symaskin man lär sig på blir man ju bra på.

Jag tror tex inte att symaskinerna på syslöjden var så mycket mordernare.

l'm back

VildaVittra
2014-04-19 08:36
#3

En gammal symaskin är tusen gånger bättre än en ny. Se bara till att rengöra den genom att lyfta på stygnplåten och dammsuga samt öppna bak och dammsug.

Starta sedan maskinen lugnt och lyssna på den, låter den som ett tröskverk behöver även denna "smörjfria" maskin smörjas.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sehvrin
2014-04-19 08:42
#4

Så länge kontakten inte är för gammal (dvs av nån annan modell än de som används idag) och maskinen inte krånglar är det bara tuta och köra. Jag skulle tro att de flesta äldre modeller är enklare att använda än nya.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

lasilauri
2014-04-19 08:57
#5

Täck för hund? Då sku jag välja den äldsta maskin som möjligt.

Bäst är en trampmaskin! Nya maskiner är lätta och tåler inte tungt arbete. 

Vissa äldre maskiner kan ha problem med attt nån har missbrukats, och nålen har skadat mekanismen där under så att trådet inte läper smidigt.

--

Vad slags karl är den karl som inte kan köra en symaskin

http://lauri.lsd.dk/lasi/

Ociosa
2014-04-19 09:07
#6

Tack för alla svar! Ska sätta mig och gå igenom den och rengöra och lyssna om den behöver smörjas, Detta blir nog bra detta. Står ju trots allt i manuale att "ni kommer att får många sköna stunder" med symaskinen :D Tack för att ni tog er tid att svara, glad påsk!

Annons:
Praefatio
2014-04-23 00:14
#7

Hoppar in och tillägger att jag har två maskiner: En ny, dyr Singer och en 60 år gammal Husqvarna Automatic som jag köpte för en femhundring på Blocket. Singern går sönder heeela tiden, fullkomligt värdelös är den, så efter många reparationer står den numera och skrotar i en garderob. Gamlingen däremot spinner som en katt och kärvar aldrig ❤️ Syr lika fint i siden som i tjock vadmal. Kommer inte pensioneras på länge och känns väl värd att skicka på reparation om den skulle ge upp någon dag, för jag kan nästan garantera att då kommer den hålla i tjugo år till.

Alla fancy sömmar som finns på de digitala maskinerna behöver man extremt sällan. Kan maskinen sy sicksack, raksöm och knapphål så kan den sy det mesta åt dig. Jag syr väldigt mycket och tror aldrig jag har använt något annat än raksöm, sicksacksöm och knapphål. Jo, overlock förstås, men för det behöver man ju ändå specialmaskin så det räknas inte i sammanhanget.

Tant Grön
2014-05-18 22:34
#8

Har också en Husqvarna automatic. Fick den 1985 och har bara lagt ut 100kr på den, det var foten som gick sönder. Enda nackdelen är att om dom skulle gå sönder, så kan det vara svårt att hitta reservdelar.

Upp till toppen
Annons: