Annons:
Etikettåterbruk
Läst 7103 ggr
[JeanetteK]
2014-09-15 14:43

Sy om halsringning på t-shirt

Nu när sonen har vuxit om mig är det jag som ärver kläder här i familjen. 🙂Jag har fått en massa fina t-shirts men de är lite väl grabbiga i modellen. Jag har tänkt att jag ska göra ny halsringning - om man har lite större ringning eller v-ringat så blir det ju lite mer feminint på en gång. Men hur ska jag göra rent praktiskt? Ska jag sprätta bort hela kanten som är runt halsen och sen klippa och sätta i nytt kantband? Eller kan man göra på annat sätt?

Annons:
Pialinn
2014-09-15 14:47
#1

Du kan klippa bort kanten. Ringa ur som du vill ha det Vika in den nya kanten och sy med liten zick-zack, (2 i stygnlängd 1 i Z-Z) Sedan dekorera med broderi eller sätta fast en virkad bård/udd.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[JeanetteK]
2014-09-18 16:07
#2

Tack vilken bra idé! Det ska jag testa med!

Pialinn
2014-09-18 19:14
#3

Glad att kunna vara till hjälp   😉

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Sindri
2015-05-12 19:25
#4

Lite sent i tråden, men du kanske får fler t-shirts…..

Jag syr fållar i trikå med tvillingnål för stretch. Bara vik in och sy. Det blir dubbla sömmar på framsidan och zick-zack på baksidan (förhoppningsvis rakt över det avklippta, man behöver inte zick-zacka där innan). Man får dra lite lätt i tröjan medan man syr. Jag är kort i livet så jag får fålla upp alla trikåtröjor. Funkar även i halsringning.
Klipp bara bort lite från början, man underskattar hur mycket halsringningen töjer ut sig när kantbandet är borta. Och så går det ju en del till fållen.

En gång gjorde jag en riktigt fräckis när jag hade bråttom. Klippte med zick-zack-saxen runt ringning och nertill. Gjorde ingenting mer. Det blev jättesnyggt och har hittills hållit i tvätten. Man kan även tänka sig att göra kanske lite slitsar eller hål med en sån sax. Speciellt snyggt på svart.

[JeanetteK]
2015-05-12 19:57
#5

Tack! Kul med mer tips. :) Jag ska absolut testa dina knep.

Pialinn
2015-05-13 19:42
#6

http://go2diy.com/22-ways-to-refashion-an-old-t-shirt/

Några tips hur man kan ändra T-shirts

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Upp till toppen
Annons: