Annons:
Etikettsajten
Läst 956 ggr
Afturelding
4/8/15, 12:27 PM

Jag är ny sajtvärd!

Hej!

Jag heter Rebecca och är ny Sajtvärd här på klädsömnad. Jag själv har sytt hela livet, och är till största del självlärd. Jag har dock viss formell utbildning, och då främst i mönsterkonstruktion. 

Nu har jag påbörjat arbetet med att rusta upp sajten, vissa saker har redan börjat förändras och mer kommer det bli. Jag vill dock ha er hjälp!

Vad önskar ni ska ske på sajten? Är det något som saknas, eller bör något tas bort? Vad bör förändras och vad måste absolut vara kvar?
Jag söker också Medarbetare och tar gärna emot sådana önskningar på PM.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
densomundrar
4/9/15, 5:04 PM
#1

Kul! Det ser jag fram emot :-) Jg önskar information om sömnad för nybörjare, sådana som knappt vet vad nål och tråd är. Hur läser man ett mönster? Hur väljer man tyg? Hur använder man olika stygn på maskinen, alltså vilken funktion fyller dom och när används dom? Hur syr man knapphål och hur sätter man i en dragkedja? Hur syr man sliten på en pennkjol så att den inte spricker vid användning? Vad ska man tänka på när man klipper i tyget och klipper ut mönster? Osv….

Torparmor
4/13/15, 8:24 AM
#2

Roligt med ny Sajtvärd. Lycka till! 🎈

Håller med #1. Jag har en 8-åring (med inte så stort tålamod) som så gärna vill lära sig sy.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

densomundrar
4/14/15, 7:16 PM
#3

Jag önskar en guide i hur man vet om det är över eller undertråden som behöver spännas, hur det ser ut och vad som händer om det är för slappt/för hårt.

densomundrar
4/16/15, 9:49 PM
#4

Ett Lexikon för nybörjare, vad innebär fåll, sömsmån, mudd och liknande ord. Förstår lite även om jag inte är 100 på vad det innebär. Har sökt lite på internet och hittar dåligt med information om det, antar att det är så självklart att man lärt sig det i slöjden som liten att man inte anser det vara värt att "lära ut" på nätet :-)

Afturelding
4/20/15, 8:58 AM
#5

Tack för synpunkter! 🙂 Kom gärna med mera om ni kommer på något bra!

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

densomundrar
4/20/15, 8:28 PM
#6

Vad är en OL maskin och vad innebär det? Förstår att den klipper tyget samtidigt som man syr men förstår inte riktigt varför och vad som gör den så bra förutom att man får snygga kanter. Hur syr man i stretchtyg? Kommer säkert på mer snart, återkommer.

Annons:
VildaVittra
4/20/15, 8:38 PM
#7

#6 Om du vänder ut och in på en tshirt och tittar på sidsömmarna så är dom sydda med overlock. Den syr ihop och sicksackar på en och samma gång.  
I stretchigt tyg kan man sy på flera olika sätt, exempelvis då med en overlock, eller så kan man sy med en tvillingnål med en vanlig maskin eller att sy med tät sicksack. Ytterligare en variant om själva sömmen inte behöver vara stretchig är att sy sömmarna tillsammans med ett bomullsband som hindrar tyget från att dras ut där. .

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

densomundrar
4/20/15, 8:44 PM
#8

#7 ok, tack :-)

densomundrar
4/22/15, 11:20 AM
#9

Hur förminskar/förstorar man ett mönste? Hur vet man Om man måste sicsicksacka kanten eller ej? Finns tydligen olika nålar till maskinen, vilken ska man använda och till vad/vilket tyg?

densomundrar
4/24/15, 8:41 PM
#10

Hur syr man in kläder?

VildaVittra
4/24/15, 8:51 PM
#11

#10 Det beror på vart på plaggen det är för stort och hur mycket som behöver tas bort. 

#9 Det står oftast på nålförpackningen vad de är till. 

De flesta tyger behöver sicksackas om man inte syr fällsöm, overlocksöm eller franska sömmar. 

Ska man bara förstora/förminska ett par storlekar jämnt så kan man rita en linje ett par cm innanför/utanför mönster, ska man ändra fler storlekar så är det en hel vetenskap om hur man gör. Det finns böcker att låna på biblioteket i mönsterkonstruktion.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

densomundrar
4/24/15, 9:22 PM
#12

#11 tack :-) Lägger bara in tips och förslag på artiklar som jag skulle vara intresserad av :-)

Upp till toppen
Annons: