Annons:
Etikettövrigt
Läst 2360 ggr
Choklad
4/29/15, 9:49 AM

Hur lappar (lagar) man bäst jeans?

Jag har fått uppdraget att laga några gamla jeans till en av mina söner. Nu undrar jag hur man bäst syr så att det syns så lite som möjligt. Jag har lappat jeans förut,  men det brukar alltid gå sönder ganska snabbt igen, och då sydde jag på så sätt att jag först tog en lapp av samma tyg och nålade på den över det trasiga, sedan sydde jag över med sicksackstygn fram och tillbaka för bättre hållbarhet. Men denne sonen vill nog ha det så "fint" som möjligt.

U R us

Annons:
Imasy
4/29/15, 9:57 AM
#1

Sätter en kråka här då jag också vill veta detta :)

Afturelding
4/29/15, 11:07 AM
#2

Det beror ju lite på hur skadan ser ut, och var den sitter.

Men för en så osynlig lagning som möjligt så kan man sy ihop skadan med vanliga kaststygn (har skadan suttit länge och blivit trådig så bör den klippas ren först). Sedan syr man fast en lapp på insidan av skadan, helst med smygstygn. Sitter skadan på ett sådant ställe att den inte syns så bra så kan man dock komma undan med sicksack i en tråd i samma färg. För extra hållbarhet så brukar jag sy både runt lappen och en söm genom lagningen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Hayabusa]
4/29/15, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här kommer två bilder på jeans som jag fått lagade hos en sömmerska. Jag har en förmåga att slita ut tyget i grenen.

[Hayabusa]
4/29/15, 1:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Från insidan.

Choklad
4/29/15, 1:27 PM
#5

Snyggt lagat, hoppas att jag kan göra det lika fint

Tack så jättemycket för tips 🙂

U R us

Veda
4/30/15, 4:49 PM
#6

http://www.murberget.se/om-museet/press/japanska-stygn-paa-murberget.aspx Japanskt broderi, tydligen ett sätt att laga sina kläder gammalt tillbaka.

Annons:
[kerstinthemilklover]
5/19/15, 11:08 AM
#7

#5 Angående att göra lika snyggt så kan man fuska lite med lapparna. Jag brukar limma fast lapparna med tyglim innan jag syr stygnen, då är det ingen risk att lapparna glider runt.

Choklad
5/19/15, 2:15 PM
#8

# 7

Ja och då slipper man nålarna som man ofta sticker sig på (jag iallafall) om man är oförsiktig då man måste snurra på arbetet.

U R us

Upp till toppen
Annons: