Annons:
Etikettinspiration
Läst 1203 ggr
Afturelding
2015-05-11 08:35

Nytt projekt

Såhär en tidig måndag är väl de flesta rätt trötta och oinspirerade, men inte jag.
Efter att ha lyssnat på 1920-tals jazz och dansat charlestone en timme så kom jag på att det vore himla kul att sy ett par 20-tals plagg.

Nu är frågan var man ska börja bara 😃 Och var jag ska hitta tyg. Tyvärr är ju inte paljetter gjorda av gelatin längre så riktigt autentiskt blir det ju inte 😉

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Pialinn
2015-05-11 08:51
#1

Kolla om du kan hitta tyg här   http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mode.aspx

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Afturelding
2015-05-11 08:57
#2

#1 Ja, stoff och stil har blivit en av de främsta jag beställer från. Det är dock svårt att hitta "rätt" sorts paljettyg. Eventuellt köper jag helt enkelt en himla massa paljetter. Och fransar, det måste jag ju ha. 

Om inte annat blir det väldigt terapeutiskt att sy fast alla dessa paljetter.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

VildaVittra
2015-05-11 09:00
#3

Hehehe, hur tvättar man paljetter av gelatin?

"Flappern" är ju ofta sydd i tunna ganska styva tyg, så en möjlighet är ju att kolla bland gardintyger faktiskt. Eller i tygaffärer som håller ett sortiment med "festtyger" om du inte vill investera i sidenchiffong.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Afturelding
2015-05-11 09:08
#4

#3 Väldigt, VÄLDIGT försiktigt 😉 Helst inte alls, förstås. Oftast hade man inte så mycket paljetter precis under armarna just av den anledningen.

Gardintyger är smart! Jag börjar väl som vanligt med att titta efter second hand, visar det sig fullt omöjligt så ska jag ner till Stockholm snart.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

VildaVittra
2015-05-11 09:23
#5

#4 Ibland är alltså utveckling bra, på den tiden badade man i parfym av anledningar. Inte så snällt mot astmatiker direkt.😎

Vill bara tipsa om min favoritsida när det gäller inspiration till återskapade plagg. https://www.vintagetextile.com/index.html Klickar man sig in på var plagg får man se detaljerade bilder och en ganska utförlig beskrivning av materialen. Det fanns flertalet flapperdresses inne.

Ladda dock ner bilderna och texten, de försvinner om plagget blir sålt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Afturelding
2015-05-11 09:36
#6

#5 Åh, vilken bra sida! Jag har främst sytt 40-60-tal innan, förutom moderna kläder då. Länkarkivet är därav inte så stort för just den här perioden. Tack 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: