Annons:
Etikettertygersybehör
Läst 2384 ggr
Cahira
2015-05-17 18:55

Vilka tyger blir mer och mindre statiska?

Vilka tyger, förutom fleece, blir lätt statiskt? Hur minskar man detta? 

Och så undrar jag över teddytyg? Hur hanterar jag det bäst innan och under sömnad?

Nybörjare och vill gärna veta om olika tyger innan jag sätter mig in i något och köper hem. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
VildaVittra
2015-05-17 18:59
#1

Konstfibrer blir statiska, så det är naturfibrer som bomull osv som gäller om man vill undvika det. Man kan minska på gnistorna genom att tvätta med sköljmedel och lufttorka utomhus. 

Med teddytyg kan man klippa bort ullen precis längs sömsmånen så sömmen inte blir så tjock.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
2015-05-17 19:18
#2

#1 Tack. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-06-18 20:02
#3

Usch jag har världens problem. Först var det strul med symaskinen och nu är det strul med min ovana. Allt jag försöker sy blir fel och misslyckat. Svårt att hålla motivationen uppe. :(

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
2015-06-18 20:56
#4

Lägg ett silkespapper mellan tyglagren innan du nålar och när du syr med raksöm, då glider inte tyget iväg lika lätt. När du sytt klart river du bort pappret.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
2015-06-19 02:24
#5

Raksöm klarade jag rätt så bra faktiskt, men det är måttande jag har problem med. Jag är arg på mig själv. :P Jag skulle göra en vaddad halsgrej så hunden inte kunde slicka såret och jag måttade helt fel och tänkte inte på stoppningen och fick slut på tyg som var gamla jeans använda i onödan och nu behöver hunden den inte längre så jag har ingen anledning att försöka igen förutom att ha för framtida sår. 

Jag har en frustrerad "åh vad kass jag är!" stund. :) Jag borde träna på att göra hundkläder men jag vågar inte ge mig in på det. Jag funderade på att göra kläder åt mig själv med men har inte tyg för det så kan inte träna det heller. Jag behöver shoppa tyg och kan inte göra det förrän nästa månad tidigast. Och jag använder inte kjolar och jag vet inte vad annars man skulle få för sig att göra som är bra träning och ändå inte överdrivet svårt. Om man inte gör det bara för tränings skull förstås.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: