Annons:
Etikettknep-kunskap
Läst 5841 ggr
mieeow
5/21/15, 4:16 PM

Sy långkjol?

Hej!

Jag ska ha min studentbal om två veckor, och har tänkt ut en outfit som jag vill ha. Jag ska hyra en frackjacka, ha en vit blus, en liten midjekorsett och en långkjol till det. 

Långkjolen har jag tänkt sy själv, ungefär enligt ett mönster jag köpt, har tänkt göra den lite längre dock. Den ska sitta i midjan, under korsetten och gå ner till anklarna. Jag tänker mig ett tyg som faller rätt lätt och fint, så kjolen hänger hyfsat rakt, men ändå har mycket tyg. 

Vilket tyg skulle ni rekommendera att jag använder? Något jag ska tänka på när jag syr det, har aldrig sytt balkjol förut. 

Tack för svar! :)

Annons:
Afturelding
5/21/15, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har du en bild på mönstret?🙂
Det låter som att du ska satsa på chiffong eller dylikt,  det kommer inte bli för tjockt under korsetten även om du har massor av tyg. Här är en klänning jag sytt med en kjol av chiffong som har en vidd på c.a 3-4 meter.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

mieeow
5/21/15, 4:54 PM
#2

Åh, det var fint! är det sånt tyg som brukar finnas på sommarklänningar/kläder? lite syntetiskt och strävt typ? 

Ska se om jag kan ta en bild på mönstret, det kanske ligger hos pappa

Afturelding
5/21/15, 5:24 PM
#3

Det finns både syntet och sidenchiffong, klänningen i inlägget ovan är sydd i syntet. Strävt vet jag inte riktigt om det är, så jag är inte helt säker på att det är samma. Men det är ganska vanligt att man syr sommarklänningar av det. 

Har du något tygbutik i närheten så kan du ju fråga personalen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

mieeow
5/21/15, 5:53 PM
#4

Ja, okej, det är kanske inte samma då. Det finns en lite mindre, så jag kan fråga där. 

Jag har tyvärr inte mönstret här just nu, så kan inte visa. Men det är väl inte supersvårt att sy en långkjol? Eller jag kanske är för optimistisk haha

Afturelding
5/21/15, 6:13 PM
#5

Nej det är inte särskilt svårt. Ska du ha ett så pass tunt tyg så kan du egentligen bara klippa tyget i lagom längd (midja till golv + sömsmån) och sy en kanal för resår, eller sy en linning. Sen är det bara att sy sidsöm(arna) och fålla. Googla hur man fållar chiffong om du väljer att sy i det 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Sindri
5/22/15, 2:34 PM
#6

Om du kan visa mönstret här så är det mycket lättare att ge råd. Är det t ex en hel- eller halvskuren kjol så kan ett blankt acetattyg bli väldigt häftigt.

Annons:
mieeow
5/26/15, 8:00 PM
#7

#5 jaa.. men jag tänker det. nice! Vet dock inte om jag hinner, ev. får jag köpa en istället :( men jag ska ändå försöka sy mer och mer av mina egna kläder själv har jag tänkt, så alltid bra att kunna!

#6 det ligger hos min pappa så jag har tyvärr ingen möjlighet att visa det just nu, har tänkt åka dit i helgen, så då ska jag visa! Vad är ett acetattyg? :)

Sindri
5/26/15, 8:18 PM
#8

Acetat, viskos och rayon är alla gjorda av cellulosa, d.v.s. inte syntetiska tyger. Kallas också konstsilke, men även syntettyger kan kallas konstsilke.

Viskos och rayon brukar vara mjuka och följsamma, men acetat är lite styvare och glansigt, finns också acetatduchesse som är riktigt tjockt och glansigt.

VildaVittra
5/27/15, 12:16 AM
#9

#8 "Acetat, viskos och rayon är alla gjorda av cellulosa, d.v.s. inte syntetiska tyger. "

Fast då skulle ju polyester även räknas som naturmaterial, då den är gjord på olja som just är en naturprodukt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
5/27/15, 7:11 AM
#10

Ok - du har en point där, men textilier gjorda av petroleum kallas syntet. Syntet är konstfiber, men alla konstfibrer är inte syntet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konstfiber

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syntetfiber

Jag är väldigt känslig för syntet, känner en väldig obehagskänsla på huden, så någonting är det kanske i själva framställningen.

mieeow
5/27/15, 6:40 PM
#11

#8 okej, kan nog tänka mig vilka sorters tyger de är :)

Upp till toppen
Annons: