Annons:
Etikettertygersybehör
Läst 5371 ggr
MirakelBetty
2015-07-13 17:05

Sy med snedslå/kantband. Pressarfötter?

Hej allihop! 
Är i full färd med att träna på att bli riktigt vass på att kanta,  men får inte riktigt till det. Gör som man "skall", viker upp ena vecket och sätter den kant i kant med tyget, syr jäms med vecket. Det är sen problemen kommer, när jag vänder över. Stygnen för rätsidan blir fel på avigsidan och följer inte kanten. Nu använder jag en pressarfot på min Brother innov-is 100 som det står "J" på. Tycker den har funkat bra till i princip allt som jag vill sy med. Finns det något annat tillbehör eller något annat jag bör tänka på? 

Det är rättså (väldigt) tjockt det jag syr. Med ett bomullstyg över, polyestervadd emellan (200 gr) och ett funktionsmaterial längst underst. 

Tips och länkar och såvidare mottages tacksamt. 

Någon som vet hur bred tvillingnål jag kan använda på min maskin? 

Tack på förhand!

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Annons:
Sindri
2015-07-13 19:13
#1

Hmm! svårt att veta. Är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar heller, med att det blir fel på avigsidan. Menar du att snedslån inte sitter kant i kant med tyget? Har du nålat ordentligt? Och kollat hela tiden att tyget ligger kant i kant med snedslån? Du kan behöva sätta nålar både i sy-riktningen och tvärs över för att hålla snedslån på plats.
Sedan gäller det att ha rätt trådspänning och rätt pressarfotstryck när du syr. Kan tyvärr inget om Brothers symaskiner, men du har väl en manual? Annars kan du kanske hitta på nätet.

Hur bred tvillingnål du kan ha beror på vilken pressarfot du använder och hur stort hålet är ner till undertråden. Ta med pressarfoten du tänker använda till affären och kolla.
Jag har bara sett 4 och 2,5 mm och jag använder båda utan problem. Vill du ha en riktig sick-sacksöm på undersidan är det 4 mm som gäller, annars blir det för litet avstånd mellan nålarna. I alla fall på min maskin.

Afturelding
2015-07-13 21:06
#2

Jag förstår inte riktigt heller hur du menar att stygnen hamnar fel på avigan. Prova med det Sindri skrivit, och blir det inte bra ändå så kanske du kan ta en bild på hur det ser ut?

Jag har inte heller någon Brother, men jag hittade en (engelskspråkig) manual till din maskin om du tappat bort din:
http://support.brother.com/g/b/manuallist.aspx?c=gb&lang=en&prod=hf_inov100euk&flang=English&type3=626&type2=69

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

MirakelBetty
2015-07-13 21:12
#3

#1 & #2 
Undersidans snedslå sys ju fast med dolda stygn eftersom man syr på kanten av vecket. Översidans stygn ser ju alltså ut som undersidans stygn också. Vill få dem kant i kant på båda sidor men de passar inte riktigt. Det blir bättre och bättre men glider lätt iväg och hamnar på själva undersidan och inte på kanten till snedslån. 
Kan ta bilder imorgon och visa, tusen tack för hjälp! 

Skitdåligt, om jag får säga det själv men manualen fanns på tyska, spanska och lite andra språk :P Första gången jag ser den på engelska faktiskt .. xD

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Afturelding
2015-07-13 21:29
#4

Ja, visa gärna bild imorgon 🙂

Men vad bra att den fanns digitalt då, hoppas det löser ett par av dina frågor iallafall!

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

MirakelBetty
2015-07-14 11:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bilder. 
Svart/lila (undersida): så ska det se ut. 
vit/lila (undersida): Så ser det ofta ut.

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

MirakelBetty
2015-07-14 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

bild

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Annons:
Sindri
2015-07-14 13:42
#7

Hmm…har du alls nålat innan du sydde? Då skulle du se att nålarna inte satt där du ville ha sömmen. På ena sidan har du har ju sytt  i vecket, nu syr du bredvid vecket så det blir svårt ändå att få det snyggt.
Jag har kantat med snedslå, men då viker jag bara bandet runt kanten och syr, d.v.s. syr inte fast i vecket först.  Då ser det ut som på lila/svarta bilden på båda sidor.
Sedan skulle jag inte valt svart tråd eftersom inget tyg är svart. Jag skulle tagit en lila tråd som matchar bandet. Men du kanske har ett annat syfte med det du syr.

MirakelBetty
2015-07-14 13:55
#8

#7 Syftet var att träna. Kontrast i tråden - syns bättre vad som är rakt och vad som ser illa ut. 

Nåla har jag gjort, men inte på "bredden". Gick bättre när jag gjorde det. 🙂
Åh, att jag inte tänkte på det, ville inte skada tyget för mkt så tryckte aldrig igenom nålarna genom hela. Bra ju. 
(Huvudet är ju med. nästan jämt) 

Hur gör du för att sy fast allt i en smäll? 
Blir det inte svårt att få det att sitta på plats när man syr??

Tack för tips och engagemang :)

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Sindri
2015-07-14 14:12
#9

Jag viker snedslån runt kanten på tyget, nålar längs med hela tiden, då ser jag att jag får in hela tygkanten och att nålarna sitter likadant på fram- och baksida. Sedan får man sy sakta och noggrant, inte ta bort nålarna för tidigt, så att sömmen hamnar där nålarna sitter.
Jag har sytt en del grytlappar och det är ju ganska tjockt med två lager tyg och dubbel bordsfilt som stoppning emellan. Nån gång kan tyget "smita ut", men då sprättar jag upp där och syr om på bara det stället.

VildaVittra
2015-07-15 01:46
#10

Det finns speciella pressarfötter för kantband och snedslå, vet dock inte om det finns för just din maskin. Med dom behöver man inte nåla alls, utan man matar in snedslåns ände innan man sätter igång och sedan sköter maskinen resten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-07-15 01:49
#11

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MirakelBetty
2015-07-16 14:14
#12

#11 !! Perfekt ju! Men .. Går det att ha hur brett som hellst är frågan? Syr med rätt bred (40 mm) ju ..

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

MirakelBetty
2015-07-16 14:21
#13

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Annons:
MirakelBetty
2015-07-16 14:22
#14

Finns fö. en hel uppsjö ser jag nu, inte sett något av det här tidigare.

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

VildaVittra
2015-07-16 16:43
#15

#12  Min är för en specifik bredd, så man får nog köpa en till var bredd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: