Annons:
Etiketteravanceratfestkläder
Läst 1749 ggr
Sindri
2015-09-15 23:07

Sy i foder

Någon som är snitsig på det? För några år sedan sydde jag en klänning med fodrat liv. Hittade en fantastisk vägledning på nätet. Det var som trolleri. Har letat och letat men hittar den inte. Plagget är färdigsytt och det skall gå att få i fodret utan att sprätta någon söm.

Annons:
Afturelding
2015-09-16 08:33
#1

En sådan beskrivning skulle jag behöva. Jag drar mig ofta från att sy fodrade plagg för att jag tycker att det är så krångligt.

Jag ska leta lite 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Sindri
2015-09-16 22:58
#2

Yes! Yes! Yes! Jag kunde. Funderade lite till och kom på det. Men hur skall jag kunna förklara lika bra som den beskrivningen jag en gång läste…..

Kan börja med halsringningen för den gör man först.

- Lägg fodrets räta mot plaggets räta och nåla. Var noga med att sömmarna kommer mitt för varandra. Sträck och släpp på tyget när du syr så att det inte drar sig.

Sen kommer ärmarna - det är nu det svåra börjar. Men man syr i bakstycket och framstycket var för sig, från olika håll.

Lägg ner plagget med fodret utåt, framstycket nedåt.

Man får liksom vränga fodrets ärmhåls bakstycke  så att det kommer räta mot räta med övertygets ärmhåls bakstycke. (Klart som korvspad??🤔) Man lyfter upp fodret, vränger det mot ärmhålet och lägger det innanför så att räta kommer mot räta.
Det gör att man får dra till sig lite av framstycket för att kunna börja sy ihop foder och liv i axelsömmen. Sy fram till sidsömmen. Gör så på båda sidor.

Sedan vänder man plagget med ryggen nedåt. Gör samma sak med fodrets ärmhåls framstycke som skall läggas räta mot räta med övertygets ärmhåls framstycke. Nu får man mata fram lite av bakstyckets både övertyg och foder för att kunna nåla ihop och sedan sy. Från axelsöm och ned till sidsöm.

Har man blixtlås bak på plagget så syr man den sömmen sist. Är det öppning fram så syr man den sömmen sist.

Om jag hade tid tror jag man skulle kunna göra en bildserie med svart och vitt tyg för att se i detalj. Återkommer om jag får tid.

Men berätta om du fattar  - det vore kul om jag hade lyckats förklara.

Afturelding
2015-09-17 07:15
#3

Jag tror att jag förstår, men det vet vi först när jag provat 😃 Jag har tänkt sy en kappa under hösten, men jag behöver hitta just rätt tyg först. Men då ska jag i alla fall försöka gå efter din beskrivning 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: