Annons:
Etikettertygersybehör
Läst 1912 ggr
Sindri
2015-09-17 22:20

Flamskyddsbehandlat tyg

Skall man förutsätta att ett madrassöverdrag är flamskyddsbehandlat?
Någon som vet om man kan kolla det? Elda? Om det är bomull och inte brinner är det kanske så?

Annons:
Afturelding
2015-09-18 07:10
#1

Ja, du kan prova på ett litet hörn. Kanske finns det någon sömsmån att ta av. Brinner det inte så är det mycket troligt att det är behandlat.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

densomundrar
2015-09-18 09:46
#2

En okunnig men nyfiken fråga, varför ska man ha flamskyddsmedel / behandlat i sängen?

Sindri
2015-09-18 13:21
#3

Det tycker jag verkligen inte, men många tillverkare använder flamskyddsmedel till det mesta i heminredning utom lakan. Jag blev medveten om det när jag färgade en sängkjol som var i ren bomull. Den blev inte svart utan grå, och det berodde på att det var behandlat.
Tycker det är självklart att det borde upplysas om på textilen, men så är det tyvärr inte.
Jag eldade i alla fall en liten remsa igår och det brann så jag får väl chansa på att det inte är behandlat.

densomundrar
2015-09-18 15:01
#4

Ok, då förstår jag bättre :-)

[TanatosNyx]
2015-09-19 12:21
#5

Jag har fått lära mig att all textil som fraktas behandlas pga brandrisken. Min far kör lastbil så han har en viss inblick i godshantering.

Sindri
2015-09-19 14:01
#6

Hur då menar du? All textil måste ju fraktas, då innebär det att även kläder, lakan, tyger etc är flamskyddsbehandlade? Det låter inte troligt, eftersom man pratar om flamskyddsmedel i hemtextilier och att man måste minska på detta eftersom det är miljöovänligt och inte alldeles nyttigt för oss människor att ha det nära oss.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-09-19 16:42
#7

Ja det innefattar även hemtextil. Lukta på det så känner du, doften av "nyköpt" är just flamskyddsmedel. Jag har stora problem med det, allergisk. Går jag och känner på tyger/kläder är jag rödflammig överallt och får klåda. Prova kläder är en mardröm.

Sindri
2015-09-19 17:38
#8

Du får ursäkta men jag har svårt att tro att det är just flamskyddsmedel du reagerar på när det gäller kläder. Jag vet att de flesta textiler är behandlade och jag tvättar alltid nyinköpta textilier innan jag använder dem, tyger innan jag syr.

Jag har färgat många kläder och det går inte alls om de är flamskyddsbehandlade, utan det är nog andra kemikalier du reagerar på.

http://www.kemi.se/Kemikalier-i-klader-och-andra-textilier

Frågan jag ställde  just nu var om ett tyg som är ett madrassöverdrag, och om det möjligen är flamskyddsbehandlat, i så fall är det onödigt att försöka färga det. Jag har dock eldat en liten bit och det verkar inte vara så, så jag chansar nog.

[TanatosNyx]
2015-09-19 19:04
#9

Har inte läst länken ännu, men jag pratar om behandling för en säker transport, som går bort av en enkel tvätt, inte flamsäkra tyger, stor skillnad.

Upp till toppen
Annons: