Annons:
Etikettsymaskiner
Läst 2863 ggr
Niwa
2015-10-21 23:22

vilken symaskin?

Hejsan Jag vill köpa en symaskin då min mor tog tillbaka den jag lånade av henne för 10 år sedan. Hon hade en gammal Husqvarna som hon inte ville skiljas från och fick en ny billigare variant i present som jag "lånade ". Ialla fall så skulle jag gärna behöva lite tips på OK symaskiner som inte kostar multum. Hittills har jag mest sytt lite kuddar, överkast i lapptäcksteknik, fålla upp byxor et.c men jag skulle nu vilja testa sy lite enklare kläder men jag vet ju inte vilka märken som är bra eller som är förlåtande att jobba med. Min största "talang" inom att sy är dessvärre att sprätta, Det har jag dessvärre fått träna på mycket, Jag och symaskiner har nog en hatkärlek mot varandra. Jag borde hålla mig borta men kan inte. Om det finns Automatisk trådspänning så är det helt ok ☺ Snälla har ni några bra tips på maskiner så får ni gärna tipsa mig.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Sindri
2015-10-21 23:28
#1

Om jag inte hade en symaskin skulle jag absolut välja en gammal hederlig som inte har så mycket plast i sig. Älskade min gamla gröna Husqvarna Automatic. Stark motor och kunde sy det mesta. Gillade även att den hade en smal friarm. Jag sydde även i skinn - inga problem. Har en nyare nu, men den gamla var bättre.

Har också en gammal Bernina från 70-talet som är bra.
Jag skulle kolla Blocket och andra annonssajter, secondhandbutiker, loppisar. Om det inte finns papper på att maskinen är nyservad skall du inte betala så mycket, men ta den till en riktig symaskinsreparatör och få den genomgången.

Niwa
2015-10-21 23:36
#2

Du tycker en äldre variant alltså, får kika runt lite. Men är inte de nya lättare, tänkte på inställningar o liknande. Jag har noll koll på sådant och 4 nålar som går av är inga problem under ett arbete ( skäms lite då ja är urusel på att läsa mig fram till Hur man gör. )jag gasar och hoppas på det bästa när jag ställt in alm. Jisses nu är jag verkligen ärlig :-)

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Sindri
2015-10-21 23:56
#3

Vad behöver du? Raksöm, back och sick-sack? Knapphål?
Jag gjorde detta på min gamla Husqvarna (den blev stulen, skulle aldrig gjort mig av med den ) + att den hade massor med mönstersömmar. Som jag använt mycket lite av. Jag sydde även i trikå med sick-sack på lägsta nivå.
Knapphål gick galant, mycket bättre än min nya maskin.
Sedan beror det lite på pressarfötter vad man kan sy.
Det som inte finns till gamla maskiner är pressarfötter till osynliga blixtlås och nåt annat som jag inte kommer på, men man kan få tag på adapters.

Nej, jag tycker de gamla maskinerna är enklare, mer förlåtande.

Du kanske vill ha en riktigt avancerad med overlock och sånt, men då får du betala väldigt mycket.

Jag rekommenderar i alla fall att du håller dig till stora märken som Husqvarna, Bernina, Pfaff, Janome etc.

Garnnystanet
2015-10-21 23:59
#4

Jag har en Husqvarna Viking Emerald 118. Är supernöjd. Den var inte jättedyr.

http://www.husqvarnaviking.com/sv-SE/Machines/EMERALD-trade;-118

____

Medarbetare på Autism.

Niwa
2015-10-22 08:37
#5

Tack snälla för era tips o idéer jag är som sagt ny på detta och vet inte riktigt vad man ska tänka på.enkel att förstå är nog mitt största krav och nej några avancerade som overlock behöver jag nog inte.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Garnnystanet
2015-10-22 11:25
#6

Den jag föreslog och som jag själv har är relativt enkel att förstå sig på.

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-11-28 23:12
#7

Jag säger också en gammal rejäl maskin, däremot vill jag slå ett slg för just overlock, dom är överlägsna i klädsömnad. Det går raketfort och är såå enkelt. Jag köpte mig en singer för 1300:- på Lidl, den är jättebra! Jag är med i flera sygrupper på fb där folk har denna billiga singer, och de funkar verkligen trots priset.

Tant Grön
2015-12-06 22:20
#8

Jag har en gammal grön Husqvarna från 60-talet som funkar bra. Fick den på 80-talet och har bara lagt ut 100kr på reparation. Man kan nog få en sån på secondhand för ca 300kr.

Garnnystanet
2015-12-20 09:53
#9

Nu har jag en Brother innov-ìs 100.

____

Medarbetare på Autism.

flisan708
2016-02-04 22:16
#10

Om jag vore dig skulle jag satsa på en mekanisk symaskin. Såg att en här ovan gav förslag på en Huskvarna emerald 118, känner flera som har den och är mycket nöjda. Själv är jag förtjust i Pfaff s symaskiner. Singer ser också ut att ha bra basic symaskiner. Ett förslag är att gå in på en symaskinsbutik och säga vad du tänkt sy och hur van du är, vad din matpriserna är . Låt dem få ge förslag och provsy i butiken. Du kommer känna vad som är rätt.

Upp till toppen
Annons: