Annons:
Etikettövrigt
Läst 1557 ggr
gickan87
1/16/16, 4:09 PM

Sy på extra ficka?

Behöver sy på en extra ficka på mina jobbarbyxor, den ska sitta ovanför knäet så det måste se okej ut.

Har ingen symaskin utan hade tänkt sy för hand, tror ni det kommer bli ett okej resultat?

Hur ska jag gå till väga?

Nämnas bör att jag har "tummen mitt i handen" och endast lagat hål i kläder tidigare. 😕

MVH Erika :)

Annons:
VildaVittra
1/16/16, 4:18 PM
#1

Vilken typ av ficka är det du vill ha? Ta gärna en bild på byxorna och markera på bilden vart fickan ska sitta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
1/16/16, 4:34 PM
#2

Om det blir OK eller inte beror lite på hur stort tålamod du har :) Men vad som är Ok bestämmer du själv. Det är ju ett jobbplagg.

Jag skulle göra såhär; Klipp till fickan med 1½ cm sömsmån på de sidor som skall sys fast på byxan, och 3 cm sömsmån på den sidan som skall vara öppningen.

(Det bästa vore att få sidorna sick-sackade, du känner inte någon som har symaskin och kan fixa det till dig? Om inte, så ordnar det sig ändå, blir lite mera pill bara.)

Börja sedan med att sy ner kanten på öppningen. Vik först in ½ cm. Det går bra att använda tänder eller naglar (eller dra med något skarpt) till att forma en kant, men bäst är strykjärn med lite fukt. Sedan nålar du det från ovansidan, och viker samtidigt ner de övriga 2½ cm och pressar på kanten.
Du viker alltså inåt mot avigsidan på fickan. Nederkanten på invikningen skall alltså också vara invikt.
Sedan syr du med fina stygn. Du tar så lite som möjligt på själva tyget, och mer rejält på själva invikningen, så syns det inte så mycket på utsidan på fickan.

Så - nu har du gjort en snygg ovankant på fickan.

Kan du inte få någon att sick-sacka kanterna på fickan får du nu vika in ½ cm på de andra sidorna och sy försiktigt. Alt. går det att limma med textillim.

Nu skall du börja med att sy fast den understa delen av fickan på byxan. Då lägger du fickan upp-och-ner med utsidan mot byxans utsida. Nåla fast med 1 cm sömsmån. Sy fast fickan i nederkanten nu där du har nålat och 1 cm in från sidokanterna. Behöver inte vara så snygga stygn, men se till att inte tyget drar sig.

Nu hänger fickan upp-och-ner och ut-och-in. Nu viker du in sidornas 1 cm, lägger upp fickan som den skall vara och nålar fast den. Se till att du sträcker ficktyget och byxtyget lika mycket så det inte blir fula veck och bubblor.

Ta för säkerhets skull på dig byxorna och känn att det känns bra.

Sedan syr du fast fickans två långsidor genom att sy ett stygn genom byxtyget (som inte behöver vara så fint), och så ett stygn genom undersidan på det du vikt in. Snyggt om det inte syns från utsidan på fickan. Ta bort nålarna efter hand och känn så att tygerna inte glider utan håller sig lagom sträckta.

Upp till toppen
Annons: