Annons:
Etiketterkostymercosplaymaskerad
Läst 2125 ggr
Linnzy
2016-02-20 00:41

Råd och tips

Hej!

Jag är nog i behov av lite hjälp och goda råd. jag har inte sytt jättemycket saker i mitt liv men jag har lite kunkap om hur jag skall gå till väga (ia ed detta projekt.

Jag ska sy en kjol till en Cosplay, jag hade tänkt mej att den skall vara i siden (soom jag målar mönster på. Jag vet ungefär hur jag skall gå till väga och jag gillar hur tjejen i denna videon;  javascript:nicTemp();

 har fått till sin kjol. Dock misstänker jag att hon har en underkjol där.

Jag har ägt ett par underkjolar i mitt liv men jag har aldrig haft en som håller formen. Hur ska jag gå till väga för att få min kjol att hålla samma form som i videon ovan?

Apple White

I övrigt är det denna karaktär jag skall efterlikna, vet inte heller riktigt hur jag skall göra med den övre delen av kjolen. Rosa (silkes)tyg som jag dip-dies eller om jag bara skall ha det rosa.

Just det ja, hennes bolero/jacka ska jag också göra, har sett flera videor och ser ganska enkelt ut, utom ärmarna, vet ej riktigt hur jag skall gör dem, antar att det krävs ett någorlunda kraftigt tyg  för att få dem att hålla formen.

Annons:
VildaVittra
2016-02-20 00:54
#1

Siden är ett elände att sy i, speciellt om du saknar en hel del vana. För det sticker gärna iväg åt fel håll, samtidigt som det inte går att repa upp sömmarna (det blir små små hål i tyget där nålen stuckit igenom). 

Jag skulle ta något enklare tyg att arbeta med och måla dit mönstret med textilfärger, det finns sådana med pip eller som pennor. Ytterligare ett alternativ är att ta ett rött tyg och sedan sy ihop det med ett spetstyg. 

Angående underkjolen så är det en rockabilly du ska ha, en sådan kan du sy själv av tyll. Ju fler lager av tyll, desto mer ställer den sig ut.Ha dock en silkig underkjol under den, annars kan den nöta mot strumpbyxorna. 

Kraftigt tyg behövs inte, däremot ett styvt till puffärmarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-02-20 20:08
#2

Ja, säger som Vilda Vittra, siden är svårt att klippa till och sy i, det är dyrt, och skall du måla på måste du ha speciella färger, det tar tid att lära sig måla på siden.

Skall du måla med vitt på rött?  Det är rätt tidsödande - du får måla många lager.

Jag vill inte vara för negativ, men kanske du skall hitta något lättare att börja med, tills du skaffar dig mer syvana?

Om det inte är jätteviktigt hur det röda tyget är mönstrat föreslår jag att du letar på secondhandaffärer efter ett rött gardintyg med mönster på. Inte för tungt dock, då orkar inte underkjolen hålla ut den.

En underkjol kan du också hitta på secondhand. Eller om, du inte är för lång på t ex H &M:s barnavdelning. Där är de inte så dyra.

Du kan lätt sy en sån, dock. Gör det med tyll som du viker dubbelt så du inte får en vass kant nertill. Sy ihop tyget dubbelt upptill, sy sedan fast det i resår. Räcker det inte, gör en volang på samma sätt, som är ungefär hälften så lång som underkjolen och sy på den.

VildaVittra
2016-02-20 20:21
#3

#2 Med en 3D-liner så behöver man bara måla tyget en gång. Ex https://www.pysslandet.se/product.asp?pid=30381

Vad jag har hört, så ska man sy alla delarna själv när det gäller cosplay, men vet inte om det gäller underkläder som underkjolen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-02-20 23:07
#4

Det där lät spännande! Har du testat själv? Med textil vet man ju aldrig om det gäller all sorts. Och går det att tvätta i maskin månntro?

Var tvungen kolla på Youtube, och det fanns lite filmer:
https://www.youtube.com/watch?v=hvwjjRhZKMA

https://www.youtube.com/watch?v=LBL0Ly9Z3hY

Himla tålamodskrävande måste jag säga, men blir sugen att testa.

VildaVittra
2016-02-20 23:17
#5

Ja, jag har målat med det, exempelvis en tröja till systersonen när han var liten, så tvättad blev den. Man fick vara försiktig med hur mycket tryck man lade på flaskan, annars blev det pölar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-02-20 23:40
#6

Jag hade något liknande för många år sedan, man skulle måla med en sån där tub, sedan blåsa med hårtork och det puffade upp sig väldeliga.

Det här vekar ju onekligen lite behändigare och finare. Skall tänka ut något att prova på.

Annons:
VildaVittra
2016-02-20 23:48
#7

#6 Undersidan på strumpor är bra övningsobjekt och så får man billiga sockiplast.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-02-20 23:51
#8

Yes, filtar lite tofflor - det blir perfekt! Tack!

Linnzy
2016-02-21 11:43
#9

Tack för svar! Sidentyget slår jag nog bort. Det är fint men svårt att sy som sagt och när jag tänler efter, faktiskt svårt att fotografera. Jagchar kikat på loppisar men har tyvärr inte så många i min märhet och de som finns är väldigt små. Svårt att hitta vad man söker. Jag skall måla med guldfärg på den röda kjolen är det tänkt. De "flärparna" som är ovanpå är ju vit-rosa-röda i färgen och sedan vitt mönster. Så jag tänkte ju först ett vitt tyg som jag doppar i röd textilfärg. Men riskennär stor att det blir fel. Jag har sett andra cosplayare som har använt bara ett rosa tyg så det kan jag ju också isåfall. Ja detta skall helst sys själv få det är tänkt att vara till en cosplay-tävling. Hade det inte varit tävling så hade jag kunnat fuska mer. Dock har jag folk som kan hjälpa mig sy om jag skulle fastna med något. Vissa saker så som underkjolar samt strumpor kan man komma undan med färdigköpt i vissa fall men ger större plus om det är egensytt.

VildaVittra
2016-02-21 12:55
#10

#9 "Så jag tänkte ju först ett vitt tyg som jag doppar i röd textilfärg."

Kom på en möjlighet till. Du skulle kunna doppa vitt tyg av någon naturfiber, där du "målat" mönstret med batikvax,  i batikfärg. Sedan tvättar man bort vaxet och man har sitt mönster.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Linnzy
2016-02-21 18:35
#11

#2 "En underkjol kan du också hitta på secondhand. Eller om, du inte är för lång på t ex H &M:s barnavdelning. Där är de inte så dyra."

😃 Problemet är inte längden…snarare omfånget hahaha XD

PS Alla mina cosplay-kläder och andra kläder som jag pysslat med själv tvättas alltid för hand.

Upp till toppen
Annons: