Annons:
Etikettsymaskiner
Läst 1816 ggr
Li1
2016-06-27 11:01

Hjälp med symaskin

Jag har bestämt mig för att köpa en symaskin. Har bara lånat en supergammal tidigare, som mest bara trasslar tråden.

Syr inte så mycket, men vore skönt att ha en egen maskin. När jag googlat lite har jag förstått att det rekommenderas att man köper en begagnad maskin. Är det för att få mer för pengarna, eller för att dom var bättre förr?

Jag syr något enstaka plagg, fållar upp gardiner, syr kuddfodral osv. Behöver inget jätteavancerat. Men hur ska jag tänka när jag köper? Mekanisk eller elektronisk?

Har läst lite tester och Brother DS 120, Pfaff Hobby 1132 & Husqvarna Viking Emerald 116 verkar ha fått bra betyg. Är någon utav dom något att ha? Ska jag leta begagnade på tex blocket och betala för att få dom skickade, eller köpa ny?

Annons:
Sindri
2016-07-05 19:03
#1

Själv föredrar jag gamla symaskiner utan en massa plastdetaljer. Har visserligen en Husqvarna från 80-talet som jag inte riktigt gillar designen på men den har gått bra och är flitigt använd. Min favvo är en grön Husqvarna Automatic eller Zig-Zag, och alltid när jag ser sådana på loppisar blir jag sugen att köpa.
Har också en gammal Bernina i mitt fritidsboende och den känns ju liksom mer rejäl att sy med, står stadigt på bordet.

Köp inte på Blocket med frakt, det känns alltför chansartat. Idealet är att hitta en symaskinssäljare eller -reparatör som kan sälja en genomgången maskin till dig.

Alternativt en second.handbutik som kollat att maskinen funkar och du skall helst kunna provsy lite på plats.

Sen bör du ha en bra reparatör i närheten som kan gå igenom maskinen och serva den ordentligt. Du kan få betala någon tusenlapp för det (mer om det är ngt fel förstås) så du skall inte betala för mycket för en gammal maskin.

Har en dotter och en son som har varsin Husqvarna Automatic och med lite service då och då så bara går och går dom.

Nyare maskiner har lite fiffiga pressarfötter, som t ex till osynliga blixtlås, men om du letar på nätet kan du hitta adapters som funkar till moderna pressarfötter.

Li1
2016-08-10 15:16
#2

Tack för ditt svar, dock sket det sig rejält och jag köpte en över budget bara för att den var snygg 😃 Äger numer en husqvarna jade 20, och är supernöjd!

Sindri
2016-08-10 18:38
#3

Med riktiga grejor kan man ju utveckla en ny hobby…….

Mycket nöje med din maskin!

Upp till toppen
Annons: