Annons:
Etikettsymaskiner
Läst 957 ggr
Chinesecrestedlover
1/24/17, 4:21 PM

Vilken symaskin passar mig? Tips tack :-)

Hej!

Skulle vilja skaffa mig en symaskin och har ingen aning om vilka som är bra och vilken skulle fungera bäst för mig…annat än olika svindyra maskiner som jag ändå bara kan dregla över och aldrig kommer ha råd med 😃 så nu tänkte jag be om lite tips. Tänkte jag skulle börja med att förklara vad jag vill ha maskinen till, förkunskaper  m.m. 

Mina förkunskaper/tidigare erfarenheter vad gäller att sy på maskin:

Jag har sytt lite saker ex. några hundklädesplagg m.m. men anser inte att jag är speciellt duktig, sytt under skoltiden också såklart… men det var länge sedan nu (är 32). Det har blivit bäst då jag fått möjlighet att sy på riktigt bra maskiner… och inte sytt på mina föräldrars tidigare skitmaskin (de har bytt nu, den nya har jag dock aldrig testat så den kan jag inte uttala mig om. Den de hade innan var skitjobbig, tråden fastnade varannan sekund, nere runt undertrådsspolen, oavsett hur jag försökte ställa in spänning m.m. detta gjorde att jag tyckte det var tråkigt att sy, på bra maskiner har jag tyckt att det varit jätteroligt). i nuläget syr jag för hand (äger ingen maskin)… men det tar ju evigheter, så skulle vilja hitta en maskin som passar för mig, se nedan för information om vad jag vill kunna använda maskinen till och vilka krav/önskemål jag har på maskinen.

Krav/önskemål:

Enkel att förstå, lätt att ställa in så att den fungerar som den ska, inte så dyr (får inte kosta så mycket  max någon/några tusen,  för tyvärr har jag väldigt liten inkomst eftersom jag är sjukskriven på 50% m.m…så en datastyrd Bernina för 30 000 kr eller så, fungerar liksom inte…dregel…😉). Klara av det jag vill ha den till såklart. Hålla…vill inte köpa något som pajjar ihop direkt liksom. 

Vad jag vill kunna göra:

Sy hundkläder (ex. overaller, täcken m.m. - behövs en del då jag har nakna hundar) och hundtillbehör (ex. selar som är mjukt fodrade) samt tillbehör till smådjur (planer på råttor t.ex. så hängmattor och annat till dom) - Detta innebär ofta fleecetyg, ofta dubbla lager alternativt ex. velour, trikå eller liknande. Kan innebära quiltade täckjackstyger, "teddytyger", galontyg, fuskläder, bävernylon m.m. Gällande selar m.m. så behövs ofta t.ex. kraftiga band av typen nylonband och liknade med fleece/annat tyg ovanpå… Det kan alltså bli många lager och därmed tjockt/kraftigt material att sy i. 

Sy gardiner, kuddfodral och annat smått och gott till hemmet, samt sy om olika kläder m.m vilket kan innebära många olika material som t.ex. tunna spetstyger och andra tunna material som chiffong och t.ex., bomullstyger, trikå, canvas m.m. Dvs. lite olika tygkvalitet och kan även vara riktigt tunna och känsliga tyger. 

Tips på maskin som kan fungera oavsett väldigt tjocka material (vilket det nog oftast blir, då jag framför allt vill kunna sy till djuren) eller då jag vill sy om en tunn klänning med spets på t.ex.?

Ny eller begagnad? Var kan man hitta symaskiner i Örebro/på nätet? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
VildaVittra
1/24/17, 4:47 PM
#1

Du behöver en arbetshäst eftersom du vill sy selar. Fabriksmaskiner är dyrt, en begagnad kostar typ 10000 och uppåt, så vad jag skulle rekommendera är att du skaffar dig två maskiner istället. En gammal tung sak typ Husqvarna modell 12, den har bara raksöm med syr genom flera lager läder utan problem. Du kan dock behöva se över elen då de är den äldsta modellen av elektrisk symaskin. 

Sedan kan du ta en lite nyare med fler sömmar, det finns ju en uppsjö med begagnade. 

Om du köper begagnade, så finns det några "regler". För det första ska du provsy den så du ser att den fungerar, fippla med alla inställningar så du ser att det inte fastnat, lyssna också på den, de ska inte låta som tröskverk även om äldre låter mer än nyare. Sedan köp en maskin med så lite plast som möjligt och gärna med hög vikt. Lätta maskiner har en tendens till att börja dansa på bordet. Och smörj maskinen hela tiden, de flesta äldre är inte smörjfria.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
1/24/17, 4:50 PM
#2

Kikade in på blocket i Örebro och där fanns en husqvarna modell 12.

https://www.blocket.se/orebro/Antik_symaskin_Huskvarns_70858094.htm?ca=8&w=1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Chinesecrestedlover
1/24/17, 5:03 PM
#3

Tack för tips! Observera dock att jag inte kommer att sy i läder (Vegan så det kommer aldrig uppstå behov att sy i läder). Med selar menar jag nylonband+ ex. fleecetyg/mjukt bomullstyg på det, så inte så kraftigt som läder, men flera lager dock…vilket gick med nöd och näppe på den maskinen mina föräldrar hade, men det tog otroligt lång tid och blev inte så fina sömmar, eftersom tråden fastnade hela tiden. 

Typ som denna menar jag (med bomullstyg):

http://www.crtzoo.com/hund/selar/gustaf-evita/sele-pro-victorian

Eller som denna (men då fodrad med fleece istället):

http://www.crtzoo.com/hund/selar/hurtta/y-sele-outdoors-hallon-gamla-mod

VildaVittra
1/24/17, 5:08 PM
#4

#3 Varför jag skrev läder var för att det är ett av de segaste materialen att sy i, därefter kommer nylonband, nya maskiner orkar inte riktigt med dom utan det blir trassel. 
Jag har sytt dragselar med Husqvarnan utan minsta bekymmer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Chinesecrestedlover
1/24/17, 5:21 PM
#5

#4 jaha, ok då förstår jag. Vill ju som jag skrev kunna sy en del olika saker, viktigast (eftersom det är det jag troligen kommer sy mest av) är dock att den klarar fleecetyg, både enkel och i två lager utan att pajja ihop. 

Gillar att sy (egentligen…även fast jag inte är så bra på det) och har massor med planer och projekt jag vill sätta igång med…men att sy med en maskin enligt principen sy 2 sekunder, sprätta upp, trä om maskinen och klipp bort en massa trassel etc. i 30 minuter- 1 timme för att sy 2-3 sekunder igen…upprepa😡… Det tar liksom bort lusten att sy (på maskin i alla fall, syr en del för hand…men då får jag tyvärr ont i händer och fingrar och måste ta många pauser)så en (eller i värsta fall två då…)fungerande maskiner vore guld värd.

Agafia
2/15/17, 9:43 AM
#6

Viktigt att ta hand om sin symaskin och rengöra den ofta för maximalt nöje 😉

Annons:
Choklad
4/22/17, 11:21 AM
#7

men vilken tråd ska man använda om man syr i nylon/plastband? jag har inte provat själv, men man behöver väl ha en stark tråd för att det inte ska trassla sig?  Björntråd kanske  ?

U R us

Upp till toppen
Annons: