Annons:
Etiketteravanceratfestkläder
Läst 1445 ggr
NesoOberon
2017-03-19 22:31

Figursy klänning?

Hej! Har redan en färdigköpt klänning men den är lite pösig och så. Undrar om man på något sätt kan sy in det så att det blir figursytt, men ändå ser bra ut? Bör tilläggas att det är ett mönster på, inget komplicerat men ändå. Vill ha klänningen som det ser ut när jag drar bak allt överflödigt tyg, bak i ryggen om ni förstår. Tacksam för svar!

Annons:
Sindri
2017-03-19 23:24
#1

Oj, det beror helt på varifrån vidden kommer. Är den gjord med rynkning eller veck gå det inte alls. Det kommer fortfarande att bli pösig under rynkorna/vecken.
Den kan också vara skuren på ett sånt sätt att den blir vid och då går det inte heller.
Är den bara en storlek för stor kan det funka, men för att du skall kunna göra det på rätt sätt måste du förstå lite om tillskärning och sömnad.
Om klänningen bara har ett bak- och ett framstycke är det i sidsömmen du skall sy, men pass opp med ärmhål.

Har du ingen du känner som är sykunnig och kan titta på klänningen? Går du fortfarande i grundskolan kanske en textillärare kan hjälpa dig.

NesoOberon
2017-03-20 08:14
#2

Okej tack för svar. Jo jag känner en som kan hjälpa mig, men henne träffar jag inte först nästa vecka så jag tänkte fråga här mest för att stilla min nyfikenhet.

Sindri
2017-03-20 08:28
#3

Hoppas det går bra då!

Veda
2017-03-22 20:47
#4

Inprovade veck (eller vad det nu kan heta) både fram och bak. Tänk ett liknande veck som bystvecket fast vertikalt och som är bredast vid midjan och smalnar av både uppåt och neråt. Här finns ett exempel https://www.pinterest.se/pin/591801207254393925/ på ett sånt veck.

Upp till toppen
Annons: