Annons:
Etikettertygersybehör
Läst 2078 ggr
starhawk
4/10/17, 1:11 PM

Sy i Lycra

Jag har ett par cykelbyxor som jag skulle vilja ha en gylf insydd i. Problemet är att byxorna är i Lycra dvs ett elastiskt material. Den lilla skräddeributiken vägrar ta i projektet. Jag funderar på om man skulle kunna limma in en läderbit på tyget i utdraget skick och sen när det torkat skära upp en lämplig öppning i lädret och sen sy dit en dragkedja.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Sindri
4/10/17, 2:15 PM
#1

Nej, det är nog ingen bra idé.
Du menar inte  en traditionell gylf, utan bara ett blixtlås du kan öppna vid behov?

Jag skulle lösa det genom att klippa till en lång oval tygbit (tänk hippodrom) lite längre än blixtlåset. Gärna i ett material som är lite stummare än lycran.  Sick-sacka runt den. Sy fast den på utsidan av framsömmen där du vill ha blixtlåset, med en lång oval söm med ca 1 cms bredd.
Klipp nu i mitten, emellan sömmarna, lämna en knapp cm upptill och nertill. Sicksacka där du klippt. Vänd nu in den påsydda biten mot avigan. Sy fast blixtlåset från rätan. Det blir ingen haute couture, men det borde funka i en "nödsituation". 😉

(Jag förutsätter nu att du har något under lycran så du inte trasslar in blixtlåset i nåt…… Om inte får jag berätta hur du löser det)

Om du inte är så van att sy, så prova först med två skräpbitar tyg, bara för att träna och få in tänket.

Tänk också på när du syr i trikå att du skall ha en speciell stretchnål som inte trasar sönder trikåtrådarna. Lossna också lite på pressarfotstrycket, för lycran är seg att få igenom maskinen.

Lycka till!

starhawk
4/10/17, 3:26 PM
#2

Kom och tänka på det sen, läder blir ju inget roligt när man tvättar det. Tänkte just för stumheten. 

Nu är jag nybörjare på det här, får se om jag uppfattat det rätt: Sick-sacka runt den, innebär det sick-sack söm över skarven runt om? Sen skall man alltså vika in en kant av tygbiten och sy fast blixtlåset i detta veck? Var får man tag på blixtlås förresten? och den där stretchnålen?

"Normalt" sett så skall man inte ha nåt under cykelbyxan men jag cyklar inte på en normal cykel så jag har kalsonger, det blir inga problem med sömmar som skaver när man sitter på en stol

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
4/10/17, 4:24 PM
#3

Först sicksacka runt själva den lösa avlånga tygbiten som du skall sy fast. Efter fastsyning och uppklippning av slits för blixtlåset, sicksacka där du klippt. (Önskar jag hade en penna och kunde rita, kanske hinner en paint senare, nu skall jag bort på galej)

Sybehör är inte lätta att hitta nuförtiden, jag letar gärna på secondhandshoppar typ Myrorna, Kupan. Välsorterad stor ICA, Coop etc kan ha. I det här fallet köp i nylon, det blir smidigast.

Stretchnål tjaa, har du turen att ha någon tyg- sybehörsaffär i närheten så…. Annars låna av någon sykunnig bekant?

Sindri
4/11/17, 12:56 AM
#4

Få se om du blir klokare av denna

starhawk
4/11/17, 7:53 AM
#5

Hmmm. . . det där sick-sackandet är det en form av "hålla fast söm" som man tar bort innan man viker in det där blåa?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
4/11/17, 8:14 AM
#6

Nej, sicksacken är till för att tyget inte skall fransa upp sig. Ännu viktigare med trikå som kan repa upp sig. Det är viktigt att du töjer lite lagom på tyget när du syr. Annars förlorar du elasticiteten i plagget. Raksömmen som går runt öppningen skall också vara på sicksack, men på den allra minsta.

Hmmm, kan du inte be någon sykunnig om hjälp? Du har kanske inte tillräcklig erfarenhet att sy detta. Jag kan förstå skräddeributiken, det krävs lite teknik och vana. Synd om du sabbar din cykelbyxor.

Och vad är det för fel på vanliga shorts?  🙂 Själv ryser jag lite av lycra.

Annons:
starhawk
4/11/17, 9:06 AM
#7

Det är långa byxor det är fråga om med fasta hängslen som går rätt långt upp, måste snabbt slänga av mig alla tröjor och jackor för att få ner dom när det trycker på, tänka att jag ville slippa det. Det trevliga med byxorna är att dom är varma och sköna och inte stretar emot över knäna. Skräddeributiken är en sån där tvätt och skrädderi, dom klarar bra att byta blixtlås på vanliga jackor och lite revor och sånt kanske får försöka få tag på en riktigt skrädderi, sen mor gick bort 2009 känner jag inte någon sykunnig.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
4/11/17, 9:41 AM
#8

Smart konstruktion 🤔 Man kan ju undra över vem som designat. Att rita in en gylf är ju inte svårt om man gör det från början.

Eller kör proffsen med kateter??😉

Ja, jag skulle nog råda dig att söka efter en tjänst. Kyrkan brukar kunna ha sygrupper eller arbetsgrupper. Någon lokaltidning du kan kolla i? Annonsera i?

starhawk
4/11/17, 1:54 PM
#9

#8: Nja byxorna är ju designade för i första hand cyklister som cyklar på vanliga cyklar. Dessa har vanligtvis en något framåtlutande position och sitter på en rätt hård sadel. Således är skavsår nåt dom är rädda för och i den ställningen skulle ju en gylf vara i farozonen, det är även därför som kalsonger avrådes från eftersom deras sömmar kan orsaka skavsår. 

Själv har jag inte det problemet eftersom jag cyklar bekvämt tillbakalutad på en stol med ryggstöd (och även nackstöd) Tyvärr är cykelbyxorna för oss endast ändrade så till vida att den där blöjliknande saken i skrevet saknas.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/2/17, 8:04 AM
#10

Hade en symaskin på väg när jag skrev ovanstående. Tyvärr var den i enklaste laget, endast raksöm, inget backreglage ingen friarm och en pedal så lätt att den nästan flyger bort om det blåser lite så en begagnad Husqvarna är på ingång får väl träna en del med den innan jag ger mig på detta projekt. Har inte hittat nåt skrädderi trots att man bor i Stockholm, eller det är kanske just därför? Alla bara slänger och köper nytt?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
5/2/17, 9:11 AM
#11

Skrädderiverksamhet är väl mest förknippat med lite designade kläder idag. Tyvärr har folk inte råd att betala för tjänster (om de inte är Rut:ade eller Rot:ade) på grund av alla skatter,sociala avgifter etc som tillkommer, så skrädderier läggs ned.

En gammal rejäl Husqvarna är något att lita på i alla fall. Träna på annat innan du syr är bra, lycka till!

En fråga; är det tjock tyg? Jag tänkte ju mest på de där korta små byxorna när jag skrev instruktionerna.

starhawk
5/3/17, 8:19 AM
#12

#11: Det är samma tjocklek på tyget som i dom korta byxorna men det är inte lika "silkigt" i strukturen, mera som "vanligt tyg".

Har två par korta, ett med och ett utan hängslen. få väl sy in en gylf på det med hängslen också eller skall jag kanske börja med det?🤔 tål att tänkas på! Det utan hängslen är en traditionell cykelbyxa med en stor lapp fusksämsskinn i skrevet den var trevlig att ha när man satt på en sadel men nu är den bara obekväm så jag sprättade bort den för ett bra tag sedan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/18/17, 10:02 AM
#13

Har nu fått hem först en enklare batteri/batterieliminator symaskin och senare en gammal Husqvarna elmekanisk maskin. Den enklare kunde jag knappt köra på, fotpedalen är inget fartreglage utan bara en strömbrytare, dvs när man trycker på den så går maskinen. Den har två knappar en för low speed och en för High jag körde den på Low och den drog på som sjutton. Husqvarnan är en trevlig maskin som har fartreglage i fotpedalen, riktigt trivsam att köra på efter den lilla racern, den har dessutom backreglage och friarm vilket jag saknade på racern. Den har även både sick-sack söm och trikå-söm, racern har bara rak söm. Har nu kollat på Youtube och hittat hur man syr blixtlås, en video säger mer än bilder men tack i alla fall för bildserien Sindri. Nu skall jag bara bli fri från den här sega förkylningen så kan jag träna på en påse till en kudde som för närvarande sitter ihop med häftklammer😊

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Sindri
5/18/17, 10:52 AM
#14

Kan bara önska dig lycka till. u är tuff som ger dig på projektet, men skönt att du har en fin gammal Husqvarna att luta dig mot! 🙂

Upp till toppen
Annons: