Annons:
Etikettsymaskiner
Läst 1288 ggr
Malinolsn
2018-07-26 15:59

Symaskin äter tyget

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Har problem med min symaskin som äter upp tyget och sen blir det ett väldans trassel i utrymmet för underspolen. 
Har lusläst instruktionsboken flera gånger, allting sitter som det ska, undertråden snurrar åt rätt håll osv. Ändå blir det såhär Funderar

Symaskinen är "ny" ur kartong så den är inte slutkörd. Tyvärr är den inte nyköpt så det finns ingen garanti kvar på den ifall det är själva maskinen det är fel på. Har alltså haft den ouppackad i något år, har inte kommit mig för att använda den förrän nu, eller inte haft behovet rättare sagt.  
Lägger upp några bilder. Hoppas ni här inne kan komma med tips, jag börjar bli lite desperat Galen

Edit: Det är en "Singer start"-maskin

Annons:
tlover
2018-07-26 16:05
#1

Olja! Eller om det är en sån som inte ska behöva det kolla om den kan ha samlat damm när den stod oanvänd och behöver rengöras

l'm back

Tant Grön
2018-07-26 16:14
#2

Skulle nog kunna fixa det om jag hade maskinen här. Sitter nålen rätt, skåran skall vara framåt? Är undertråden rätt spolad, inte för lös?
Jag skulle prova att trä om hela maskinen och ta en ny spole, men först kan du ju prova på ett annat tyg, en bit stadig bomull om du har.

Tant Grön
2018-07-26 16:17
#3

Kolla också spänningen på övertråden

Vixxen
2018-07-26 16:46
#4

Vilken sorts tråd försöker du sy med?

 På bilderna ser tråden ganska grov ut. Kanske det är problemet?

Dioramabyggare
2018-07-26 16:58
#5

#0: Jag var med om samma första gången jag skulle sy på våran då nya symaskin. Har du testat att sträcka under- och övertråden ordentligt när du börjar sy?

Jag gjorde i början misstaget att inte spänna trådarna och det blev ett jättetrassel på tygets undersida.

Lycka till så jättemycket!

JMW
2018-07-26 17:23
#6

Jag tänkte också som #5. Håll i trådarna när du börjar sy. Min maskin vill gärna också göra så om jag inte håller i tråden.

Annons:
Malinolsn
2018-07-26 19:42
#7

Tusen tack för alla era svar! Ska beta igenom dem en efter en så hoppas jag på att finna lösningen 😃

Har provat med olika typer av trådar, fick byta allt eftersom trasslet åt upp det som redan fanns på spolarna 🙂
Under och övertråd håller jag i med vänsterhanden när jag börjar, en av de få sakerna jag minns att syslöjdsfröken var sträng med 😂

Tant Grön
2018-08-19 15:32
#8

Hur har det gått, fick du någon ordning på maskinen?

Upp till toppen
Annons: