Annons:
Etikettövrigt
Läst 2657 ggr
Skolanekulibland
9/19/18, 10:44 AM

Sy badkläder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag och en kompis ska sy 50-tals inspirerade bikinis i syslöjden. Dock vet vi inte riktigt hur man ska göra. Jag hoppas att skissen kommer med, jag vill gärna att de ska va lite mindre stretch eller vad man ska säga och att det inte är tunt tyg, men har aldrig gjort något sånt här innan så hoppas verkligen att någon vet hur vi ska göra.

Annons:
Surpan
9/19/18, 11:53 AM
#1

Er lärare bör kunna hjälpa er med tygval och att rita mönster. 🙂

/Surpan

Sindri
9/19/18, 11:58 AM
#2

Det finns speciella baddräktstyger, leta på nätet
https://www.google.se/search?newwindow=1&safe=active&source=hp&ei=RhyiW8jeNc2qrgSM-5zYBA&q=baddr%C3%A4ktstyg&oq=baddr%C3%A4ktstyg&gs_l=psy-ab.3..0l3j0i5i30k1l5.1449.4141.0.4400.13.9.0.3.3.0.73.535.9.9.0….0…1c.1.64.psy-ab..1.12.563.0..35i39k1j0i131k1j0i67k1j0i131i67k1j0i10k1.0.tf5WBjYE-NE

Hur man mäter om det är mindre stretch i tyget vet jag dock inte, och skall de gå att ta på och av lätt behövs stretch. Viktigt är att ni har rätt nålar och tråd, men det hjälper läraren er med. Sedan måste ni också hitta rätt sorts kantresårer, men läraren borde kunna sånt också. 
Det är också viktigt att ha ett riktigt mönster att utgå ifrån. 
https://kwiksew.mccall.com/product-search?ref=bikini
Sedan kan man alltid anpassa det. Jag rekommenderar att göra en s.k. toile först, spara en kasserad t-shirt eller annat stretchplagg  för att sy upp en modell så ni får ett hum om hur det ser ut.

Kul idé - lycka till.

parsley
9/19/18, 12:16 PM
#3

Jag har en stark känsla av att baddräktstyg på 50-talet var betydligt stummare, tjockare och mindre stretchigt än vad baddräktstyg är idag. Jag vet inte om eller var man kan få tag på sådant tyg. Vanligt baddräktstyg finns att köpa. 

Mönster i rätt modell borde gå att hitta. Vill ni ha  tips  om mönster eller hur man gör för att sy testa att googla på t ex sew bikini, sew bikini pattern eller titta på You-Tube och se om det finns några bra instruktionsfilmer eller tutorials. Christinas sytips finns på You-Tube på svenska. Jag vet inte om hon har någon instruktionsfilm för bikini eller BH, men jag vet att hon har filmer om hur man syr trosor.  Det kan finnas mönster att köpa på Etsy. Fagert.se är säljer pappersmönster.  Med tanke på hur ni ritat BH:n så kanske även mönster till sport-BH kan fungera.  

Hoppas läraren kan stötta er i ert sömnadsprojekt, både när det gäller mönster och materialval och själva sömnaden.

Sindri
9/19/18, 12:59 PM
#4

Jag hade en gång en gammal baddräkt från 50-talet. Den var i helt vanligt tyg. men smockad med resår på hela baksidan så att den blev lite stretchig.
Har två andra gamla baddräkter från 40-, 50-tal varav den ena är i ett material som är lite stretchigt bara och den andra i bomull med lite smocksöm och blixtlås.

Skolanekulibland
9/19/18, 2:30 PM
#5

#1 #2 Våran lärare är lite kass och vi får ingen hjälp av henne alls, det är därför jag skriver här istället. De tyget hon ville att vi skulle använda känns som cykelbyxor typ, vilket gör att jag hellre köper tyg själv och använder mig av.

Skolanekulibland
9/19/18, 2:36 PM
#6

#4 Vet du vad tyget gjort av?

Annons:
Sindri
9/19/18, 3:44 PM
#7

Nej, det är syntet av något slag, men som sagt baddräkten är ju gammal och sånt tyg finns nog inte idag.

Med en oengagerad lärare är det ett vanskligt projekt att ge sig in på om man inte är väldigt van att sy.
Finns det någon tygaffär där ni bor? I så fall skulle jag gå dit och berätta vad jag vill och ta råd från dem.
Tänk på sådant som foder, resårer, knäppning etc. Ju mer detaljer ni bestämt desto lättare att få rätt råd och hjälp att lösa problem.
Studera också detaljer på färdiga bikinis och tänk efter om hur ni skall lösa alla moment.

Väsentligt är i alla fall stretchtråd, symaskinsnål för stretch och overlocksömmar.

Du kan också googla på "sy baddräkt" eller "sy bikini" och få en del tips.

parsley
9/19/18, 5:23 PM
#8

# 7 Tror du ens att de har tillgång till overlockmaskiner i skolslöjden? De kanske bara har vanliga sk hushållsmaskiner som syr raksöm och zig-zig. Beroende på modell så kan det även finnas specialsömmar för trikå på hushållsmaskinerna. 

Om TS undrar så är en overlockmaskin en specialsymaskin, som bl a används när man syr trikå. Om ni tittar på sömmarna på ett köpt trikåplagg så är de sannolikt sydda på en overlockmaskin.

Sindri
9/19/18, 5:52 PM
#9

Jag har ingen overlockmaskin men kan sy overlocksömmar, min maskin är mer än 10 år gammal och var inte speciellt dyr (Husqvarna), så det vore inte konstigt om det fanns en sån i skolslöjden.

Finns det inte så kan man fejka med en tvillingnål och två spolar, men det krävs bra instruktioner och handledning. Tyvärr verkar ju inte läraren villig att bjuda till lite, framförallt verkan hon inte ha ett hum vad baddräktstyg är om hon kommer med vanlig sportlycra. En baddräkt eller bikini måste ha fastare tyg än så.

Skolanekulibland
9/19/18, 9:43 PM
#10

#7 Vi har ingen tygaffär här, men vi tänkte åka till Värnamo och kolla där. Kan även åka till Varberg och/eller Halmstad.

Veda
10/17/18, 12:32 PM
#11

Jag växte upp på sextiotalet och de "bikinis" som min mamma sydde åt mig var i vanligt tyg, sydda på en Husqvarna 2000 med raksöm och sicksack. Som någon skrev tidigare gör man kanaler och trär i vanlig resår i flera rader (smock). Eller en resår bara om man vill så. Tänk ett kort linne i vanligt tyg och shorts utan ben och gylf.

Här är  mönster (för barn, men visar hur de kunde se ut) https://www.tradera.com/item/340981/322740631/-symonster-barn-sa-sota-klanningar-o-soldrakt-

 https://www.tradera.com/item/340981/322741808/-symonster-barn-sot-soldrakt-50-tal-vintage- 

Men jag minns inte att jag badade i dessa utan då hade jag en hel baddräkt i den tidens baddräktstyg. Om du har sett Saltkråkan så hade en av tjejerna Teddy eller Freddy en exakt likadan baddräkt som jag hade.

Upp till toppen
Annons: