Annons:
Etikettövrigt
Läst 788 ggr
Eda
4/3/19, 10:05 AM

Cape i trikå

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På 2019 års Syfestival i Stockholm såg jag flera som sålde caper i jersey liknande denna. Capen är mycket lättsydd bestående av ett rakt tygstycke hopsytt på axeln med en enda söm, sen kantad runt om. För personer med rörelsenedsättning är den lätt att ta på och av eftersom den inte har några ärmsömmar.
Beroende på hur man sätter på sig den får den lite olika utseende.

Beskrivning:  https://textilochtips.wordpress.com/2019/04/01/lattsydd-cape-i-trika/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Eda
4/3/19, 10:09 AM
#1

En variant jag såg hade halskanten och övriga kanter kantade med täta stygn samtidigt som man sträckt tyget så att det bildades en volangartad kant. Runt halsen hade kanten vikts ner så att det såg ut som en krage som på teckningen. Jag prövade det på min cape, men det blev inte bra med det tyg jag hade, min ”krage” kom att stå rakt ut, så jag gjorde därför en vanlig fåll såväl i hals som runt kanterna.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: