Annons:
Etikettsymaskiner
Läst 626 ggr
starhawk
7/3/19, 10:29 AM

Symaskiner och diverse

Jag har alltid dragit mig för att sy med nål och tråd, vore väl enklare med symaskin tyckte jag, ingen risk att tråden är för kort, det är bara att sy på! Men livet är inte så enkelt så nu har jag fyra maskiner. 

Den första är en s.k. handsymaskin dess första problem är att man ju måste hålla eländet i handen, dessutom håller den sig med endast en trådrulle, ingen över och undertråd. Jag har inte riktigt kommit igång med den och  inte riktigt kommit på hur den fungerar liksom.

Den andra är en minisymaskin, lät ju bra, man kan ställa den på bordet eller hålla den i handen, jag valde det förra. Men den har sina problem, liksom handsymaskinen har den bara raksöm. Fotpedalen är en på-av historia ingen hastighetsreglerare, det finns emellertid en knapp på maskinen där man kan välja fast eller slow speed. Jag testade med slow och det gick alldeles för fort!

Så bestämde jag mig för att köpa en "riktig" maskin. Men snålheten bedrar visheten så det blev en begagnad Husqvarna. Eftersom den är begagnad så fattas en del saker såsom en del fötter och sprättkniven. Jag ville ha brodyr och stoppnings foten och letade runt jag hittade först en men den passade inte och sedan en till samma visa!

Så fick man till slut bita i det sura äpplet och köpa en ny maskin. Den var komplett med stoppningsfot och allt! I helgen invigde jag den genom att sy ett kuddvar som tidigare satt ihop med häftklammer. Sömmarna blev lite snea vid ändarna med det gör inget.

Så nu tänker jag göra ett nytt försök att sälja dom två första igen. Den begagnade Husqvarnan har ett tillkopplingsbart bord som kan vara användbart och den fungerar ju för övrigt med dom fötter den har så den får vara kvar. Den nya Husqvarnan får såklart också vara kvar.

Mor hade en symaskin en gång i tiden, men vart den tog vägen vet jag inte, men hon lämnade efter sig en byrålåda med symaskinsprylar, nålar och trådar. Bland det övriga hittade jag två nålpåträdare. Inte dom här billiga sakerna med en båge utan snarare en väldigt liten planslipad virknål. Har inte hittat dom till försäljning  någonstans, slutade dom att tillverka dom eller finns dom någonstans?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
JRSN
7/3/19, 11:00 AM
#1

#0 Förstår vad du menar. Jag köpte en symaskin till en sömnadscirkel, en ny maskin men till 'budgetpris'. Valde mer efter maskinens fina mintgröna färg än efter kvalitet. Det var ett misstag, maskinen är 'kinkig' och krånglar om man inte gör exakt rätt i alla lägen. Nästa symaskin blir troligen en Bernina som tuggar sig fram som en traktor. Alternativt Janome Jeans, som vi fick tips om (den kostar nog något mer). 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

starhawk
7/4/19, 7:34 AM
#2

Påminner om morsans inställning när vi köpte bil "Den ser fin ut, den tar vi!" som tur var var far med och han intresserade sig för andra saker som motor, eventuell rost och andra praktiska detaljer som mor missade.

Numera när man köper över nätet kan man inte kolla dessa detaljer så man får gå efter utseendet, läsa specifikationer, höra på råd och satsa på välkända kvalitetsmärken, något jag inte gjorde beträffande de sista punkterna vid köpet av dom två första maskinerna.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: