Annons:
Etikettermönstertillklippning
Läst 2338 ggr
Mumrikk
2019-12-24 21:23

Sy upp i grenen?

Hej

Jag har de senaste gångerna då jag jobbat på projekt i form av byxor och dylikt haft lite problem med att själva grenen hamnar för långt ner. Min tanke är att kunna lösa detta på snyggast och också enklast sätt genom att "höja" och ändra grenen i mönstret. Min fråga är, hur ska man gå tillväga med detta? Jag har en provdocka men funkar det bra med att bara nåla upp mönsterdelarna till byxorna på den och och sedan helt enkelt mäta hur pass långt ner grenen är för att sedan lägga till denna bit själv till mönstret? Otroligt oklar mening men någon kanske förstår:)

Jag behöver nog oftast, till de flesta mönster, ändå ta in eftersom jag blott är 16 och liten till växten. Men jag tänker att det borde gå att ta in mönstret på samma sätt som med grenen..?

Tacksam för hjälp och svar:)

Annons:
JMW
2019-12-24 22:41
#1

Kan du förklara lite mer? Jag fattar inte, grenen hamnar för långt ner? Om du drar upp byxorna?

Sindri
2019-12-25 00:13
#2

Jag förstår inte heller. Du skriver att grenen hamnar för långt ner, men sedan om att lägga till i mönstret. Då hamnar ju grenen ändå längre ner. Eller?

Mumrikk
2019-12-25 08:31
#3

Typiskt att jag inte är hemma och kan ta en bild som kanske förtydligar lite mer.. 

#1 Att dra upp byxorna så att grenen kommer högre upp tror jag inte är någon höjdare då de kommer väldigt högt upp..

#2 När jag skriver lägger till i mönstret menar jag bara att jag lägger till så att den föregående grenen blir en del av byxbenet medan jag lägger till en egen gren högre upp. 

Det är verkligen svårt att förklara, annars antar jag att jag bara får testa mig runt lite:)

JMW
2019-12-25 08:38
#4

Det är ju bara att ta ner från överkanten, midjan. på mönstret. Då hamnar ju grenen högre.

Mumrikk
2019-12-25 08:59
#5

#4 Jo det är sant, vad knäpp jag är som inte tänkte på det!

Sindri
2019-12-25 16:19
#6

Så skulle inte jag göra, det är kanske en speciell skärning i midjan, beroende på hur den ser ut, om den är hög eller låg, är tajt eller har veck.
Du vill alltså korta avståndet mellan gren och midja. Då lägger du fram-och bakdelsmöstren bredvid varandra med sidsömmarna emot varandra.

Set till att passmärken ligger emot varandra. Om du vill göra byxan t ex 2 cm kortare så gör du nu nya passmärken på varje sidsöm där mönstret är som mest rakt. Dra sedan en rak linje med samma vinkel på både bak- och framdel. Rita sedan 3 parallella  linjer med  1 cms mellanrum.  Vik i mittenlinjen och vik sedan uppåt eller nedåt i någon av de andra linjerna. Nu har du "vikt bort" 2 cm på varje mönsterdel. Tejpa för att hålla på plats.

Ett annat alternativ är att helt enkelt klippa av mönstret, klippa bort så mycket du vill minska mönstret med och sedan tejpa ihop det.

På samma sätt kan man förlänga mönster geom att endera klippa i mönstret, lägga delarna på nytt mönsterpapper med mellanrum i "klippet"och rita nytt mönster. Alternativt viker man själva mönsterpapperet, lägger på det gamla mönstret och ritar ett nytt. Vik upp papperet, justera linjen över vecket och klipp ut.

Annons:
Mumrikk
2019-12-25 16:40
#7

#6 Ok, jag ska testa detta:) Tack för hjälp

Sindri
2019-12-25 20:47
#8

När jag gör om mönster på det sättet så gör jag alltid en "toile" innan. D.v.s. jag klipper i ett kasserat tyg, gammalt lakan etc, och tråcklar ihop bara för att se att det blir ok och känns bra att röra sig i plagget. Beroende på hur stor bak du har kanske du vill ta in mer eller mindre på bakstyckena. Du behöver bara göra halva byxan, ett fram- och ett bakstycke.

Mumrikk
2019-12-26 07:59
#9

#8 Det var smart, får leta fram något kasserat när jag kommer hem;)

Torparmor
2020-02-18 14:22
#10

#9  jag använder lakan som börjar bli slitna som toile. Jag är dessutom väldigt olika bla i axelpartiet så det är ett måste för mig

Lycka till 🙂, hör gärna av dig om hur det gick


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Mumrikk
2020-03-09 08:12
#11

#9  Jag använder mig också av gamla lakan;)

Jag har testat att helt enkelt ändra om i mönstret lite grann vilket blev mer lyckat!

Tack

Sindri
2020-03-09 09:55
#12

👍

Upp till toppen
Annons: