Annons:
Etikettsymaskiner
Läst 535 ggr
[Tante Aubergine]
2020-01-14 16:58

Singer, eller bättre att satsa på en ny maskin?

Hej.

Jag har en gammal symaskin av märket Singer stående här hemma, ni vet, en sådan man "trampar" (från -41, kanske).

Saken är den att "gummislangen" har gått av, och min undran är om det är möjligt att ersätta den (tänker ifall sådana fortfarande tillverkas vilket de kanske inte gör?), eller om man måste inse faktum och köpa en modernare maskin "på el" istället.

Har ni isåfall förslag på vilken typ av maskin man bör satsa på?

Har exempelvis hört att de nyare Singers inte är så bra, så tänker att något annat märke kanske vore bättre.

Tanken med maskinen är att sy upp diverse klädesplagg, om det kan hjälpa. 🙂

Annons:
Sindri
2020-01-14 18:55
#1

Du menar drivremmen? I så fall, om du trivs med maskinen för övrigt, skulle jag  ta med den till Clas Ohlsson, alternativt fråga på t ex en bilverkstad om de har motsvarande.

Om de nya billiga Singer som brukar finnas på stormarknader har jag hört både bra och dåligt. Det beror helt på hur mycket du syr, i hur kraftiga tyger. Är väl inte att sy i skinn med, eller markisväv o dyl, men tunna klädtyger borde gå bra.
Annars kanske köpa en begagnad av bra märke. Jag blev av med min Husqvarna Automatic och jag saknar den än. Har en annan Husqvarna som är ca 20 år och den är ok, men har inte samma smala friarm som de gamla maskinerna. I fritidshuset har jag en rejäl gammal Bernina, det känns bättre med de där gamla stadiga maskinerna.

[Tante Aubergine]
2020-01-14 20:14
#2

Ja, precis, drivremmen. Kom inte ihåg vad det var den kallades. 😃

Hmm, det ska jag testa.

.

Ja, precis, vanliga klädtyger som bomull, polyester etc. 

Husqvarna har jag hört gott om, så ska kika på sådana om det inte går att få till min gamla singer.

Bernina har jag dock aldrig hört talas om, så kommer googla på det och se vad jag tycker.

Tackar för svaret. 🙂

Caeli
2020-01-14 21:09
#3

Jag har en Brother symaskin som är bortåt 25 år gammal och den "tuffar på" bra än… Har man tur kan man hitta en fin begagnad symaskin på loppis för en billig penning. Och på Tradera finns en kategori för symaskiner och olika tillbehör.

Mumrikk
2020-01-15 11:08
#4

Jag har en Singer och den funkar fint. Dock syr jag nästan enbart i lättare tyger. Har sytt i jeans och manchester som tjockast. Men ja, den skulle nog inte klara att köra i tjocka och grova tyger allt för mycket utan mer som små undantag.

[Tante Aubergine]
2020-01-26 10:25
#5

#3 & #4

Tackar för svar. :)

Upp till toppen
Annons: