Äldre tramp-symaskin
Jag vill köpa en tramp-symaskin för att sy med, men har väldigt lite kunskap om symaskiner generellt. Detsamma gäller ju även för majoriteten av de som säljer dessa äldre maskiner - de har ärvt dem eller haft som prydnad.
Hur kan jag kontrollera att de fungerar innan köp? Vilka delar bör jag se till finns med? Hittat flera potentiella jag skulle kunna tänka mig köpa, men vet inte vad jag ska titta efter när ingen av säljarna har någon mer kunskap än mig… Någon som har mer koll än mig?
Det första som jag tänker är att du ska kontrollera att drivremmen är hel. Utan den går det inte att sy riktigt.
Det är förstås svårt nu, men det enda sättet att vara säker på att de fungerar är att provsy. Du måste kolla att tråden matar på, att övertråden plockar upp undertråden, att undertrådsuppspolningen fungerar, och att du kan ställa in trådspänningen så att det inte blir öglor på över- eller undersidan, eller att tråden går av.
Tyvärr fungerar det nog inte att bara fråga ägarna, speciellt om de inte själva använder maskinen.
#2: Tack för svar, det var mer än jag hoppats på 😅 Inte sytt med maskin på år och dagar, så ringrostig är jag och jag har dessutom aldrig sytt med en tramp-maskin och bara med fungerande maskiner.. Är principen typ densamma för elektrisk/tramp-maskin? Finns det någon video eller liknande du skulle kunna rekommendera att jag kollar på för att kunna se hur allt det du nämner utförs? :D
#1: Tack, ja det är ju rimligt!
Hittat en som jag verkligen fastnat för, till utseende och modell. Väldigt billig, men strax över 2 h resväg. Hur dyrt/svårt skulle det vara att åtgärda något om det skulle finnas några fel tror ni? Vad är det som kan vara fel om något skulle vara fel/den hakar upp sig på ovan nämnda sätt?
Jag kan tyvärr ingenting om tramp-maskiner, mammas första Singer var en sådan och den sydde jag ett par byxor på som tonåring. Det jag minns är att det var viktigt att trampa jämnt och i samma takt hela tiden.
Jag kan gissa att mekaniken inuti är ungefär densamma som på en elektrisk. Leta upp en symaskinsreparatör där du bor och fråga om de kan gamla trampmaskiner.
Tyvärr vet jag ingen video, men en sökning på Youtube gav följande:
https://www.youtube.com/results?search_query=how+to+use+an+old+mechanic+sewing+machine
Skriv upp en lista på det jag nämnde ovan och ta med dig. Ta också med en trådrulle och en provlapp som du kan sy på. Fråga om det finns undertrådsrullar, helst flera stycken.
Det låter spännande med trampmaskin - du måste berätta hur det går och vad du syr på den.
Jag testade mormors gamla trampmaskin som liten och kommer ihåg att det var svårt att hålla takten… Den finns fortfarande kvar men symaskinen har inte varit "uppe ur bordet" på väldigt länge.
Antar att det är viktigt att du får med dig alla delar typ trådspolar, skyttel (heter det väl?) och symaskinsnålar (vet inte om det fungerar med modernare varianter?)
#6: Skyttel?
#7: Ja, visst finns det något som heter så men den är kanske inte lös?
Nu har jag blivit lite klokare. (Eller inte) Efter en massa googlande med motstridiga uppgifter tror jag du menar spolhållaren som man sätter undertråden i. Jag har aldrig stött på den benämningen förut, och det är ett konstigt namn eftersom en skyttel i en vävstol är en sak som rör sig fram- och tillbaka.
Enligt andra sidor är skytteln den delen där man sätter in spolhållaren med undertrådsspolen. Den delen rör sig lite när man syr och den är inte lös.
Men en spolhållare är naturligtvis viktigt att det finns. Man tar ut den ur maskinen och sätter in undertrådsspolen. Därför är det så viktigt att alltid provsy en begagnad maskin innan man köper.
- Redigerat 2020-11-25 23:36 av Sindri
#9: Ja, tänkte nog på spolhållaren/spolkapseln. Skytteln sitter längre in.
Här är en som bloggar om gamla symaskiner!