Klädsömnad iFokus

Klädsömnad

Etikettåterbruk
Läst 71 ggr
Kahoon
2024-07-23 14:08
0

Kan man korta/höja grenen på mjukisbyxor?

Hej - ny på sajten så ha lite överseende :-)

Det gäller att anpassa kläder jag redan har.

Jag har joggingbyxor i bomull, "old school" modell med fickor, resårmudd i midjan och snöre för att kunna dra åt.

Måttet från midjan/linningen fram till grenen, och lite längre från grenen och förbi rumpan till linningen bak.

Tycker inte om när grenen hamnar nere vid knäna eller när jag måste dra upp byxorna jättelångt upp.

Hur kan jag, med utgångspunkt från grenen, ändra så att jag inte behöver ha grenen för långt ner eller dra upp byxorna till armhålorna?

Hoppas ni förstår hur jag menar för jag förstår ju att jag nog behöver ha kvar den där lilla böjen så att rumpan får plats.

Tack på förhand!

• Redigerat 2024-07-23 14:17 av Kahoon
Sindri
2024-07-23 15:27
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om byxorna är vida över rumpan också så funkar det.
Vänd byxorna ut och in och stoppa in det ena benet i det andra.
Lånar bild från denna sida; https://fashionfreaks.se/patterns-and-accessories/patterns-jackets-pants-skirt/womens-pants/sewing-instructions/how-to-cut-and-sew/

Det är sömmarna A och B som är för långa. Finns det tillräckligt med vidd runt stussen så kan du göra nya sömmar, men byxan kommer att bli smalare runt stussen. Nåla eller tråckla innan du klipper så du vet att det funkar.
Sy först sömmarna från midjan och ner till grenen där du slutar ovan för där sömmen slutar nu. Sedan klipper du och tar ut det ena benet från det andra.
Nu lägger du byxan så att baksidan kommer mot framsida, se till så att grensömmarna möts. Sedan syr du båda bensömmarna uppifrån och går ut mot den gamla sömmen där du tycker det är lämpligt. Du behöver inte sy ända ner som det röda strecket visar.

En fuskvariant är att nypa ihop byxan några centimeter precis nedanför linningen, det går om inte tyget är för tjockt. Sy en söm och klipp bort överflödigt tyg.

Men nåla eller tråckla alltid innan du klipper, men kan missat sig på centimetrar hit och dit, speciellt om man inte är van att sy.

• Redigerat 2024-07-23 15:28 av Sindri
Kahoon
2024-07-23 16:23
0

Tack för otroligt detaljerat svar!
Nu ska jag försöka förstå o testa.

Sindri
2024-07-23 17:42
0

#2: Lycka till! 😊